KK-redaktør Ingeborg Heldal
KK-redaktør Ingeborg Heldal (Katharina Mortensen)

KK-redaktøren: 

– Å vise mangfold og utfordre stereotypier har vært et prosjekt for meg fra begynnelsen

KK-redaktør Ingeborg Heldal startet året med å dedikere fronten til rullestolbruker og eliteutøver Birgit Skarstein.

  • Endret

Da Ingeborg Heldal tok over som redaktør i KK i september 2017 satte hun seg ned å skrev en liste over damer hun ønsket å ha på forsiden av bladet. Hun hadde en klar tanke om at hun ønsket å vise mangfold i KK.

– Jeg tenkte veldig tidlig at at KK skal ta en posisjon som et magasin som ikke bare har fine forsider av høy kvalitet, men som også skal tilby noe mer, sier Heldal.

Heldal mener at KK som Norges største og eldste kvinnemagasin har et samfunnsansvar. Hun vil at KK skal gå ett skritt videre fra å bare inspirere, til å gi noe mer til leseren.

Damene som får pryde de 26 forsidene i året er damer som har en kul historie, er fine forbilder og som KK-redaksjonen mener bør bli hørt og sett mer enn de allerede gjør.

Birgit Skarstein delte selv coveret i sosiale medier - etterfulgt av en historie om diskriminering av folk i rullestol. Foto: Skjermdump fra Instagram

Birgit Skarstein delte et bildet av forsiden på sin egen instagram-konto, etterfulgt av en historie om diskriminering av folk i rullestol. Innlegget fikk stor oppmerksomhet i sosiale medier, ifølge Aftenposten

 

Rullestol på forsiden

Ett av de første navnene Heldal skrev ned på listen over hvem hun ville ha på forsiden av KK var Birgit Skarstein. Heldal hadde sett henne på Lindmo. Hun hadde gjort inntrykk, og Heldal var sikker på at hun en dag måtte på forsiden.

– Jeg synes hun er helt fantastisk! Hun er en sånn person som utstråler så mye varme, livsglede og styrke. Hun sto veldig langt opp på ønskelisten for meg.

Skarstein er på denne utgavens forside. En forside de fleste har sett, etter at Skarstein delte forsiden i sosiale medier før årets idrettsgalla. I innlegget fortalte hun om hvor mye hun blir diskriminert fordi hun sitter i rullestol. Facebook-innlegget har fredag formiddag fått over 17.000 reaksjoner og blitt delt over 1600 ganger.

På forsiden ser man såvidt rullestolen nederst i hjørnet. Det er ifølge Heldal en tilfeldighet.

– Vi valgte et bilde der vi syntes Birgit var utrolig fin. Det var ikke noe poeng for oss å fremheve rullestolen. Det er Birgit som er den store stjerna, så at den synes nede i hjørnet er bare fordi at bildet er sånn, sier Heldal og fortsetter:

– Det var hun som var fokuset hele tiden. Hvordan ser hun best ut? Hvordan kan vi bygge dette coveret?

 

Mer enn bare en forside

I et intervju med Aftenposten sier Skarstein at forsider som den hun er på er forsider som bryter med et eksisterende bilde av hvordan verden skal være. Heldal er ydmyk og stolt over at at forsiden deres har betydd så mye.

– Det at hun bruker KK som et talerør i den saken her blir jeg kjempestolt over, sier Heldal og fortsetter:

– Birgit sa i intervju med oss at en av grunnene til at hun takket ja, var at da hun havnet i rullestol så fant hun ingen i mediebildet hun kunne sammenlikne seg med. Det er jo litt av tanken for oss, det kan ikke være sånn at hvis du ikke passer inn i «modellstøpeskjea»  så finner du ingen å se opp til. Vi må tilby et større mangfold enn det.

Heldal mener at noe av det viktigste KK gjør er å vise et bredt mangfold. Hun synes det er gammeldags å tenke at et kvinnemagasin må være på en bestemt måte. Tilbakemeldingene på denne utgavens forside har haglet inn hos redaksjonen.

– Det har vært utelukkende positive tilbakemeldinger. Jeg var trygg på at det skulle bli et fint cover, men at det skulle bli så stort og massivt overrasket meg positivt.

KK-redaksjonen Foto: Katharina Mortensen

 

Mangfold på innsiden og utsiden

Heldal forteller at hun ikke bare er opptatt av at forsidene skal vise mangfold, men at de også passer på å vise mangfold i magasinet generelt. Blant annet er de opptatt av å finne saker utenfor Oslo.

– Det er veldig bekvemt å finne caser som er tre stopp unna med bussen, men vi må huske å reise ut òg. Vi har mange lesere ellers i landet, og må reise både til Nord-Norge og Vestlandet.

I noen utgaver av magasinet synes hun de virkelig får til å vise mangfold, mens andre kanskje ikke er helt innertier.

– Vi prøver å få til at mangfold gjennomsyrer alt vi gjør, og vi snakker mye om det. Noen ganger bommer vi, men jeg tror det hjelper at vi har et bevisst forhold til det.

Hele redaksjonen er bevisst på hvem de velger å snakke med og hvorfor. De vil helst ha de norske damene som preger offentligheten i magasinet.

– Vi vil ha en Anne Lindmo her og en Else Kåss Furuseth der. En Birgit Skarstein, en Maria Mena og en Marit Bjørgen. Sterke kule damer.

 

Vil utfordre stereotypier

I 2018 hadde KK alt fra en jente som er født gutt til Åse Kleveland på snart 70 år på cover.

De skrev saken «Da Mina møtte Martin», om da Mina Alette Høvik som er «født i feil kropp» møtte Martin Aron Ottesen og de ble et par. En sak som var en av de mest leste sakene i KK samme år. Heldal ønsker å utfordre stereotypier, om det er etnisitet, aldersstereotypier eller kjønnsstereotypier.

– Å vise mangfold og utfordre stereotypier har vært et prosjekt for meg fra begynnelsen, sier Heldal.

Da fjorårets badedrakt-nummer kom i bladhyllene var det med en dame som bruker størrelse XXL på forsiden.

– En helt smashing dame! Vi solgte det ikke som et plus size-serie, det er bare badetøy. Og modellen var så fresh, sier Heldal og fortsetter:

– Vi prøver å maxe det, men ser at vi ikke får det til i hvert nummer. Det får jo ingen til. Men vi må vise at det er rom for alle fasonger og alle typer. Mangfold is the new black!

 

En selvfølge

– Man kan ikke si at «de mangfoldsgreiene kan vi ikke forholde oss til, vi lager det magasinet vi vil» . Den luksusen har vi ikke med det magasinmarkedet som er i dag, sier Heldal og fortsetter:

– KK er 145 år og det eldste og største bladet i Norge, for meg er det en selvfølge at vi må tenke over disse tingene, og hva slags påvirkning vi har på folk.

For bare noen år siden var de fleste som prydet forsidene på norske kvinnemagasiner nordiske, slanke, blide modeller. Det siste året er det flere magasiner som har utfordret med forsidene sine.

Motemagasinet Elle hadde Siri Lehland som er «født i feil kropp» på forsiden, og motemagasinet Costume vant i fjor prisen for årets magasincover på Mediedagene i Bergen. På forsiden var Skam-skuespiller Iman Meskini, iført hijab.

– Tror du det er en trend?

– Jeg håper det! Det er kanskje litt tidlig å si det er en trend, men at noen begynner å gjøre noe med det kan jo bidra til å skape en trend. Hvis magasinene skal holde seg relevante i årene fremover tror jeg ikke man kan gjemme seg bak at mangfold ikke betyr noe, sier Heldal.

Heldal håper at KKs bevisste tanke rundt å vise mangfold vil gjøre dem klar for en ny tid, og at de med det vil klare å være levedyktig i lang tid.

– En merkevare som har vært på det norske markedet i 145 år har et eller annet innhold folk har vært interessert i lenge. Så må vi bare passe på å ikke bli hengende igjen. Vi må ta med oss gamle tante-KK og gjøre henne relevant, også i 2019.

Til toppen