Denne betalte artikkelen på Nettavisen.no får Actis til å reagere. Organisasjonen jobber for å redusere skadene ved bruk av alkohol, narkotika og pengespill.
- Vi mener dette er et klart lovbrudd. Både språket og det at de fremhever en spesifikk vinprodusent gjør at det er vanskelig å forstå det som noe annet enn reklame, og det er ikke lov, sier Pernille Huseby til Radio Norge og fortsetter:
- Vi ser også redaksjonell omtale av vin og vinproduksjon som kan være i en gråsone, men dette er helt klart reklame. Vi har meldt dette til Helsedirektoratet, bekrefter hun til kanalen.
Avviser brudd på loven
Sjefredaktør Gunnar Stavrum i Nettavisen vedgår at det er reklame i kommersiell forstand, men legger vekt på at det er reklame for kurset og ikke for vin. Han sier til Radio Norge at han er uenig i at artikkelen er ulovlig alkoholreklame.
- Men dere omtaler én vinprodusent, kan man ikke se det som reklame for den ene produsenten? spør Radio Norge.
- Det er for så vidt tilfeldig at det bare er en produsent på dette kurset, hadde det vært flere produsenter ville vi også ha skrevet navnet på dem, svarer Stavrum.
Stavrum sier produsenten ikke har betalt for artikkelen, og at det er Nettavisen som arrangerer kurset, skriver Radio Norge.
Pernille Huseby i Actis mener likevel Helsedirektoratet må vurdere saken.