Adressa og NTNU får 40 millioner til å forske på big data og personalisering

- Gjennomslag for teknologidrevet medieforskning i Norge, sier redaktør.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Adressa.no melder at NTNU og Adresseavisen har fått støtte fra Forskningsrådet til å «utvikle anbefalings- og personaliseringsteknologi for medier».

- Bevilgningen gjør det mulig å investere i ressurser og utviklingskapasitet til en samlet verdi på 40 millioner kroner, skriver avisa.

Ambisjonen er å utvikle ny teknologi slik at brukeren skal få anbefalt nyheter eller tjenester basert på både interesseområder, personlige preferanser og hvor du befinner deg.

Adresseavisen og NTNU samarbeider i dag om innovasjonsnettverket Nxt Media, og dette samarbeidet blir nå ytterligere styrket og formalisert.

- Dette er et gjennomslag for teknologidrevet medieforskning i Norge. Det har aldri vært bevilget et så stort beløp til å drive utvikling innenfor innholdsproduksjon, sier digitalredaktør i Adresseavisen Rolf Dyrnes Svendsen til egen avis. 

Powered by Labrador CMS