Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum under protestaksjonen mot regjeringen.
Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum under protestaksjonen mot regjeringen. (Bilde: Larsen, Håkon Mosvold)

KOMMENTAR:

Alle seriøse partier med ambisjoner for stortingsvalget tar sosiale medier på alvor. Alle bortsett fra Senterpartiet

KOMMENTAR: Senterpartiet står for noe av det mest interessante i norsk politisk kommunikasjon akkurat nå, men er nærmest usynlige på nett. Hva holder de på med?

  • Endret

En kjenning på Stortinget hvisket meg i øret for noen uker siden:

- Hva i alle dager er det Senterpartiet holder på med i sosiale medier?

Senterpartiets Facebook-page.
Senterpartiets Facebook-page. Foto: Skjermdump

Vedkommende representerer et annet parti og synes selvfølgelig at det er helt greit at andre gjør det dårligere enn dem selv.

Men sannelig har rådgiveren også et poeng:

Senterpartiet fosser frem på målinger, har momentum og setter dagsorden med sakene sine.

Men når de gjennom i det som blir kan bli det viktigste verktøyet for å rekruttere nye velgere - Facebook?

Tvilsomt.

Kun Kristelig Folkeparti har en mindre følgerskare på Facebook, men så opplever de på ingen måte det samme momentumet som Senterpartiet og har dermed et helt annet utgangspunkt.

 

 

Så hva baserer jeg dette på?

  • Senterpartiet har få likes - til tross for enorm oppmerksomhet.
  • Det kan gå flere dager mellom hver gang de poster noe.
  • De engasjerer følgerne sine i liten grad.
  • Facebook Q1-17.
    Facebook Q1-17.
    De produserer sjelden eget innhold - annet enn enkle grafiske fremstillinger (som ser ut som de er produsert av folk uten peiling på grafikk).
  • Svært få eller ingen direktesendinger, ingen interaktiv infografikk eller spennende elementer.
Snapchat Q1-17.
Snapchat Q1-17.

Tenk om Senterpartiet mestret den samme strategien digitalt som de gjør analogt. Da hadde de neppe hatt langt færre følgere enn Miljøpartiet de Grønne (54.000!), Rødt (24.000) og Venstre (27.000).

Hva har alle disse til felles?

Det er i utgangspunktet små partier som kjemper mot eller fra sperregrensen, men alle har relativt store følgerskarer - sett opp mot oppslutningen politisk.

MdG har livesendinger, Venstre har infografikk-videoer og Rødt har grafiske kampanjer. Og alle tre har litt av hvert.

 

Instagram Q1-17.
Instagram Q1-17.

Og det er nøyaktig det som skal til for å vinne velgere, for se her:

  • Antall nordmenn på Facebook i første kvartal 2017: 3.448.000.
  • Antall nordmenn på Snapchat i første kvartal 2017: 2.317.000.
  • Antall nordmenn på Instagram i første kvartal 2017: 1.963.000.

De som mener at sosiale medier er sekundære kanaler til tradisjonelle medier for nå nye velgere - kan ta seg en bolle.

Kanskje var det på tide at Senterpartiet 22. mai i år lagde seg en profil på Snapchat, som et av de siste stortingspartiene i Norge.

 

Har realitetssjekken fremdeles ikke nådd fram i distriktet, så la meg understreke følgende:

I analyseverktøyet FanPageKarma kan man legge inn ulike Facebook-sider og sammenlikne likes, engasjement, antall poster og liknende.

Det er ingen god lesning for bygdepartiet:

  • Det de legger ut skaper lite engasjement.
  • De responderer lite på henvendelser.
  • De legger ut langt færre poster enn andre partier

Ja, de vokser mer enn de fleste småpartiene, men organisk skulle det bare mangle - med tanke på hvor mye de omtales i norsk presse.

Trygve Slagsvold Vedum på senterpartiets landsmøte i 2017.
Trygve Slagsvold Vedum på senterpartiets landsmøte i 2017. Foto: Wold, Ole Martin

En presse som har omtalt «Senterpartiet» nesten dobbelt så mange ganger som «Fremskrittspartiet» så langt i år, ifølge medieovervåkningsverktøyet Retriever.

Senterpartiet har alt å vinne på å nå disse velgerne med sakene sine - som tross alt engasjerer noe voldsomt.

Jeg har dyp respekt for norske bønder, men nå må høygaffelen stikkes i jorda skal man rekke å ta ut velgerpotensialet på nett de neste 100 dagene før stortingsvalget.

Det begynner å haste.

Til toppen