Rettighetssjef Bjørn Taalesen i TV 2 kan få det litt lettere, som følge av den britiske prisreduksjonen. Bildet er fra en lansering i 2009.
Rettighetssjef Bjørn Taalesen i TV 2 kan få det litt lettere, som følge av den britiske prisreduksjonen. Bildet er fra en lansering i 2009. (Foto: Lise Åserud / Scanpix)

Analytikerne spådde ny prisvekst for Premier League, men slik gikk det ikke: Sky Sports og BT betaler «bare» 49 milliarder kroner

De to TV-selskapene slipper unna med en halv milliard pund mindre enn for inneværende periode. Det kan være godt nytt for norske kanaler, som skal forhandle senere i år.

  • Endret

For to uker siden omtalte vi forventningene til den nye fotballavtalen i England - og spådommer om at den kunne bli langt dyrere enn dagens.

Men slik gikk det ikke:

De britiske TV-stasjonene har landet en billigere avtale enn forrige gang for Premier League-rettighetene. Moroa koster likevel 49 milliarder kroner for tre år, fra og med sesongen 2019/20.

Sky Sports og BT har lagt 4,464 milliarder pund på bordet for rettighetene for de tre sesongene, melder BBC.

Dermed er avtalen over en halv milliard pund billigere enn den forrige avtalen, som lød på hele 5,136 milliarder pund.

Den rekorddyre avtalen har bidratt sterkt til å øke lønningene og overgangssummene i ligaen.

Det er Sky Sports som står igjen som den store vinneren. Den britiske TV-giganten har sikret seg fire av sju TV-pakker og skal vise 128 kamper per sesong når avtalen trer i kraft. Konkurrenten BT må nøye seg med én av pakkene og skal vise 32 kamper. De fem pakkene som nå er solgt, blir sett på som «hovedpakkene» i auksjonen.

 

Nett?

– Å ha oppnådd denne investeringen med to gjenværende pakker å selge, viser hvor glimrende det leveres av klubbene, sier Premier League-sjef Richard Scudamore.

De to resterende TV-pakkende inkluderer til sammen 40 kamper, og ifølge Premier League er det interesse fra flere kjøpere. BT skal ifølge BBC være interessert i de to siste pakkene.

Tidligere har det vært spekulert i om nettgiganter som Amazon, Facebook, Netflix og Twitter kunne være interessert i rettighetene.

Den nye avtalen betyr at snittprisen for en Premier League-kamp er 9,3 millioner pund. Per nå er gjennomsnittsprisen 10,2 millioner pund.

I høst blir det budkrig om rettighetene i Norge, og prisene i England kan bety at de norske TV-selskapene ikke blir nødt til å punge ut like mye som forrige gang.

Ifølge Dagens Næringsliv ga TV 2 1,8 milliarder kroner for tre sesonger med Premier League i 2015.

Til toppen