Anders Nyland, tidligere redaktør og nå seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese. I bakgrunnen: Bergen, Grieghallen og lengst til venstre konturene av den kommende Media City Bergen.
Anders Nyland, tidligere redaktør og nå seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese. I bakgrunnen: Bergen, Grieghallen og lengst til venstre konturene av den kommende Media City Bergen. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Anders Nyland foreslår å flytte mediedagene ut av Grieghallen og gjøre det til «Europas svar på South by Southwest»

Det har blitt litt for godt i myke stoler og mørke saler, mener han. - Dette handler om å posisjonere Bergen som medieby og internasjonalt teknologisenter, sier Nyland.

Den tidligere BA-redaktøren og nå rådgiver i Geelmuyden Kiese skapte litt temperatur da han forrige uke skrev et debattinnlegg i Bergens Tidende og Medier24 hvor han mente at «Nordiske mediedager har mistet posisjonen som Norges viktigste mediekonferanse. Det må fornyelse til».

- Utfordringen til Nordiske Mediedager er at det som skjer utenfor Grieghallen er i ferd med å bli viktigere for deltakerne enn selve konferanseprogrammet, skrev Nyland, og mente konferansen har mistet sin posisjon som en faglig veiviser.

Overfor Medier24 utdyper Nyland:

Kritikken handler om at verden har utviklet seg de seneste åra, mens formen på mediedagene har stått stille, mener han.

Mediebransjen har også gått framover, ikke minst i Bergen.

Og da handler det om å utvikle Bergen som medieby og internasjonalt teknologisenter:

- Til høsten flytter alle inn i MediaCity. Vi har over 90 medlemmer i en næringsklyngen NCE Media. Og har teknologiselskaper som er ledende internasjonalt. Se på Vizrt, som samler flere hundre deltakere her til sin egen konferanse. Dette momentum bør vi utnytte til å fornye mediedagene, sier han.

 

Hva lærer man på NMD?

Hva er det som er galt med dagens mediedager?

At det er omtrent over samme lest som det har vært lenge, mener Nyland. Som selv har vært med i både styre og programkomité for konferansen han nå kritiserer.

- Hvorfor kommer du med dette nå?

- Det er kanskje lettere å tenke kritisk når man står på utsida. For meg begynte det da jeg tenkte på om jeg skulle melde meg på i år, og skulle vi sendt noen kolleger også?

- Men jeg kom fram til at dette ikke var så relevant at jeg skulle be min arbeidsgiver om flere tusen kroner og tid til dette. Da måtte jeg ha lært noe som jeg ikke kunne fra før. Som gjorde meg til en bedre rådgiver, sier han.

Nyland minner om at det med fly, opphold, konferanseavgift, mat og kostnader fort koster 15-20.000 kroner per person å dra på NMD. Da må det være noe mer enn hyggelige kolleger og spennende foredrag.

- Da må nytteverdien være høy. Og spørsmålet blir: Vil du lære noe som gjør at du utfører din jobb annerledes enn du gjorde før?

- Eller se tilbake i tid: Lærte du noe i 14, 15 og 16 som gjorde at du gjør jobben din annerledes? Hvis svaret på det er nei, er det kanskje ikke verdt det konferansen koster.

 

Vil lage teknologifestival i Media City

Nyland understreker at det er mange spennende gjester og foredragsholdere også på årets program.

Men hvis man ikke blir en bedre medieleder av det, er det da verdt å bruke to dager?

Under debatten i Grieghallen.
Under debatten i Grieghallen. Foto: Gard L. Michalsen

Nyland mener også formatet har stagnert: En konferanse med mange store saler, dype stoler og svak belysning.

- Det har vært over samme lest i mange år. Men står du stille, blir du skutt, som vi sier i GK. Jeg synes det er rart at ikke mediedagene også skal forandre seg med jevne mellomrom, sier han.

Til hva? Og her kommer tanken som lå bak Nylands ønske om å skape debatt:

Skape «Europas svar på South by Southwest», verdens største teknologi- og mediefestival i Texas:

- Når vi har den klyngen vi har i Bergen, vi har internasjonale giganter som Vizrt, Vimond og andre, da kan vi bruke disse musklene til å virkelig satse, sier Nyland.

- Glem Grieghallen, flytt hele konferansen inn i Mediacity og bruk eventuelt også hotellet 50 meter ned i gata. Så gjør vi konferansen mye mer workshop-basert. Selvsagt også med store foredrag, men med muligheter til små workshops - gjerne i lokalene til den enkelte bedrift også. Da får du en mye mer aktiv festival, og ikke bare en konferanse hvor du deltar passivt, fortsetter han.

- Da kan du også ha mer innhold og enda mer spissede spor; med egne programmer for journalistikk, sosiale medier, teknologi, annonser, TV og så videre, mener Nyland.

 

Kaster ballen videre

Nylands utspill har fått delte meninger i offentligheten, og lunken respons fra den etablerte mediebransjen som også er stiftere av Stiftelsen Nordiske Mediedager.

- Du har ikke fått noen jubel, men det var kanskje ikke ventet heller?

- Nei, men hvis mediedagene og andre tar dette ille opp, så er det kanskje et signal på at man har truffet. De som er engasjert og står bak konferansen må jo selvsagt tåle debatt, som kan bringe arrangementet framover.

- Vil du selv ta noe initativ for å bringe innspillene videre?

- Dette er et soloutspill fra meg, og jeg synes det eventuelt er de som står bak stiftelsen - altså mediebransjen - som må diskutere mediedagenes framtid, sier Nyland.

- For litt over ti år siden tok de et viktig grep og løftet konferansen sammen. Nå er det på tide å ta et lignende grep for å bringe den videre.

 

 

  • Nordiske Mediedager ønsket ikke å kommentere kritikken eller debatten midt under årets konferanse, men vi kan blant annet høre hvordan festivalsjef Guri Heftye snakket om festivalens utvikling i åpningstalen fra onsdag (fra cirka 06.00):

Til toppen