Ida Barth Thomassen og Anders Ruud, daglig leder og innholdssjef for Aftenposten Brand Studio.
Ida Barth Thomassen og Anders Ruud, daglig leder og innholdssjef for Aftenposten Brand Studio. (Bilde: Daniel Gauslaa, Schibsted / Aftenposten)

FOLK

Anders Ruud går fra journalistikk til reklame: Blir innholdssjef for Schibsted-avisenes Brand Studio

- Gleder meg til å ta fatt på denne utfordringen, sier han.

Anders Ruud tar over som innholdssjef i Brand Studio. Han kommer fra jobb som avdelingsleder i Aftenposten. 

Brand Studio ble i sin tid startet som innholdsbyrået til Aftenposten, og har siden gått til å produsere for alle Schibsteds regionaviser og være Storbys avdeling for innholdsmarkedsføring. 

Byrået har også gått fra tre medarbeidere til 11 ansatte på under to år, i tillegg til bruk av frilansere og vikarer. 

På innholdssiden har flere av de fast ansatte bakgrunn fra Aftenpostens redaksjon. 

Nå er ny innholdssjef på plass, også han med redaksjonell bakgrunn.

Anders Ruud kommer fra rollen som avdelingsleder for Osloby, kulturnyheter og event i Aftenposten-redaksjonen.

- Jeg gleder meg veldig til å ta fatt på denne utfordringen. Jeg skal ikke lenger jobbe med å lage god journalistikk, men jeg skal fortsatt jobbe med å lage godt innhold.

- Målet må være at det gode innholdet vi i Brand Studio lager for våre annonsører skal være med på å finansiere den viktige journalistikken våre avisers redaksjoner lager, sier Ruud.  

Daglig leder Ida Barth Thomassen er svært fornøyd med nysigneringen.

- Jeg er utrolig glad og stolt over å ha fått Anders Ruud som innholdssjef. Jeg har jaktet på ham lenge, og endelig er han på plass. Hans redaksjonelle erfaring, kompetanse og ikke minst fart, kommer til å være helt essensielt for vår videre utvikling. 

- Han er allerede svært godt likt på kommersiell side, og jeg er sikker på at han kommer til å tilføre verdi for våre kunder samtidig som han sørger for innhold av høy kvalitet med tydelig merking, sier Barth Thomassen.

 

Solgte for 25 millioner i fjor

Brand Studio har også styrket teamet med Camilla Bull som kommersiell rådgiver. Bull har bakgrunn som rådgiver i OMD mediebyrå. I februar ble Jan Christer Caldino Pedersen ansatt som innholdsprodusent. Pedersen har de siste årene vært vikar i Aftenposten-redaksjonen.

Barth Thomassen forteller om god omsetning for 2016 og om store planer for veien videre: 

- Omsetningen i 2016 var 25 millioner, og vi har store ambisjoner for vekst i 2017, sier Barth Thomassen.

Brand Studio har kunder som Ving, Statoil, BI, OneCall, Meny og Mercedes-Benz med flere.

 

Til toppen