Kommunikasjonssjef Trond Viken i Nærings- og fiskeridepartementet forsikrer at siste setning i julekortet var spøkefullt ment.
Kommunikasjonssjef Trond Viken i Nærings- og fiskeridepartementet forsikrer at siste setning i julekortet var spøkefullt ment. (Bilde: Faksimile / Paul Paiewonsky, Regjeringen.no)

Årets julekortspøk fra Monica Mæland & Per Sandbergs infoavdeling: «If you can't convince them, confuse them»

- Det må være lov å ha det litt moro før jul, sier kommunikasjonssjef Trond Viken. Om Truman-sitatet som fulgte årets julekort fra hans avdeling i Nærings- og fiskeridepartementet.

Noen hundre mediefolk og andre fikk onsdag årets julekort fra «kommunikasjonsgjengen» i Nærings- og fiskeridepartementet. 

Det virket ved første øyekast ganske normalt og trivelig, og statsrådenes pressekontakter takket for godt samarbeid gjenom 2016. 

Men leste du helt ned?

Da fikk du med deg følgende sitat, som angivelig skal stamme fra Harry S. Truman: 

«If you can't convince them, confuse them». 

 

Slik så julekortet ut - trykk på bildet for stor versjon.
Slik så julekortet ut - trykk på bildet for stor versjon.

Har det moro på vegne av kritikerne

Etter å ha lest julekortet for andre gang, syntes vi det var på sin plass å høre med avsenderen for noen refleksjoner om hva som ligger bak denne spøken. 

For det var en spøk, bekrefter kommunikasjonssjef Trond Viken: 

- Det må være lov å ha det litt moro før jul, på vegne av dem som tror kommunikasjonsfolk i departementene er skumle spinndoktorer. Det er vi altså ikke!

- Og som tidligere VG-journalist er det selvsagt alltid et mål at julekortet får oppmerksomhet i media..., legger Viken til. 

I fjor var det en popcornmaskin som sørget for uhøytideligheten i julekortet - om hvordan det er popcornet som avrunder hver fredag i departementets kommunikasjonsavdeling

 

«Et par stykker som har lest hele kortet»

- Men denne Truman-setningen representerer altså ikke deres arbeidsmetotikk?

- Hehe. Nei, absolutt ikke. Det er jo en morsom myte der ute at det er slik vi jobber. Vår viktigste jobb er å være et «servicesenter» for media, det håper jeg vi også blir oppfattet som, sier Viken. 

Kommunikasjonssjefen melder om mange hyggelige tilbakemeldinger på julekortet som sådan, og noen la også merke til testen som var lagt inn helt nederst:

- Dette var en slags artig test på om hele julekortet ble lest. Det har så langt kommet et par tilbakemeldinger som tyder på det, og det kommer sikkert flere. I hvert fall nå!

 

Til toppen