Avisa Hadeland kutter i frekvens: Skal komme ut tre dager i uka - og satser tyngre digitalt

Avisa Hadeland kutter i frekvens: Skal komme ut tre dager i uka - og satser tyngre digitalt

I 2017 økte andelen som velger å lese avisen Hadeland digitalt med 40 prosent. Nå tas det grep for å møte utviklingen.

Fra 16. april vil lokalavisen komme ut med papirutgaver mandag, onsdag og fredag. Tirsdag og torsdag kuttes ut, opplyser Hadeland i en pressemelding.

Avisa Hadeland i Oppland eies av Amedia.

– Vi har jobbet med dette i lang tid, og nå er det tatt en beslutning. Vi trenger å frigjøre kapasitet til å lage innhold fra lokalsamfunnet vårt, og dette er ett av grepene, sier ansvarlig redaktør og daglig leder, Sissel Skjervum Bjerkehagen.

De opplever som de aller fleste mediene nå at papiropplaget går ned, mens det digitale vokser.

Per mars har 29 prosent av abonnentene i Hadeland et rent digitalt abonnement. En arbeidsgruppe i avisen har jobbet med spørsmålet om tiltak over tid.

– Vi merker at leserne har andre forventninger til oss i dag. Det har vi forsøkt å møte med nye turnuser der vi har utvidet åpningstida vår både tidlig om morgenen og senere på kvelden, sier Skjervum Bjerkehagen i meldinga.

Hun forsikrer at lesere som fortsatt sverger til papiravisen ikke skal gå glipp av noe. Når to papiraviser kuttes ut vil de tre andre bli tykkere.

– Vi kommer til å levere innholdet også på papir. Alle som abonnerer på Hadeland kan lese alt vi lager av innhold, også det som er merket med et blått plusstegn på nettutgaven. Rundt 1200 abonnenter har ikke tatt dette i bruk. Jeg håper flere benytter seg av muligheten, og logger seg på. De ferskeste nyhetene blir å finne digitalt, sier redaktøren i meldingen.

Når to papirutgaver blir borte vil leserne få tilgang til et nyhetsmagasin med dagens nyheter. I dag kan leserne lese eAvis på kvelden søndag til torsdag. Fra 16. april får leserne magasin i stedet for eAvis mandag og onsdag.

Bjørn Bjørkli, klubbleder i Hadeland for Norsk Journalistlags medlemmer håper nyheten tas godt imot, sier han i samme pressemeldingen.

– Jeg må innrømme at dette skjer med litt blandede følelser. Som avismann synes jeg jo i utgangspunktet det er trist å kutte i antall utgivelser. For noen få år siden ville jeg ha vært sterkt imot det, men tidene forandrer seg. Ikke minst i mediebransjen. Og husk at du som abonnent får minst like mye å lese som før, både i tykkere papiraviser annenhver dag og ikke minst på nettet. Jeg håper alle aktiverer sin digitale bruker og blir med oss videre, sier tillitsvalgt for journalistene, Bjørn Bjørkli.

Ragnar Sørbråten er tillitsvalgt for annonseselgerne i Hadeland, og han tror og håper at lokalavisen også etter denne endringen vil være et attraktivt annonseprodukt.

– Vi må henge med i det digitale skiftet. Leserne våre leser oss på flere plattformer. Våre annonseløsninger digitalt er i vekst. Samtidig vil annonser i papiravisen fortsatt ha samme gode dokumenterte effekt, og vil fortsatt være der som en viktig kanal, sier Sørbråten.

Til toppen