Janne Sundelius Braathen og Kristin Monstad - to av tre kvinner i DTs redaktørgruppe. (Arkivfoto)
Janne Sundelius Braathen og Kristin Monstad - to av tre kvinner i DTs redaktørgruppe. (Arkivfoto) (Bilde: Rune Folkedal)

Begge kvinnelig medieleder-prisene kan havne i Drammen: Både Kristin Monstad og Janne Sundelius Braathen er nominerte

Medienettverket vil også i år løfte fram to kvinnelige ledere - sjekk alle seks nominerte her!

Medienettverket – forum for kvinner i ledelse – deler hvert år ut prisen Årets medieleder og Årets medieledertalent.

Hovedprisen går til en kvinne som har markert seg særlig som leder og kan vise til oppnådde resultater, heter det i en melding fra nettverket fredag.

I tillegg skal vinneren fremstå som et forbilde for andre kvinnelige medieledere og bør ha bidratt aktivt til å fremme kvinnelig lederskap i bransjen.

 

Talentprisen gis til kvinner under 35 år som viser stort ledertalent i en mediebedrift i Norge og som har gode resultater å vise til innenfor journalistikk, marked og organisasjon.

– Vinneren skal også framstå som et forbilde for andre kvinner som ønsker å bli leder i en mediebedrift, heter det.

Prisene deles ut på Medienettverkets høstkonferanse i Oslo torsdag 27. oktober.

Og her er de seks kandidatene til årets to priser...

Les også juryens begrunnelser nederst i saken. 

GRETHE GYNNILD-JOHNSEN, distriktsdirektør i NRK. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)
GRETHE GYNNILD-JOHNSEN, distriktsdirektør i NRK. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen) Arkivfoto: Gard L. Michalsen

Nominerte til Årets kvinnelige medieleder

  • Kristin Monstad, ansvarlig redaktør i Drammens Tidende
  • Grethe Gynnild-Johnsen, direktør for Distriktsdivisjonen i NRK
  • Cathrine Laksfoss, adm.dir for Schibsted Norge Distribusjon

KARINE THYNESS, redaktør i Det Nye, kan bli «Årets kvinnelige medieledertalent».
KARINE THYNESS, redaktør i Det Nye, kan bli «Årets kvinnelige medieledertalent».

Nominerte til Årets kvinnelige medieledertalent

  • Tora Bakke Håndlykken (34), avdelingsleder nyhet i VG
  • Janne Sundelius Braathen (27), publiseringsredaktør i Drammens Tidende
  • Karine Thyness (31), redaktør i Det Nye

 

Og om de nominerte sier juryene: 

Kristin Monstad

Kristin Monstad er sjefredaktør i Drammens Tidende, Amedias nest største avis og landets tiende største dagsavis. Kristin har ført Drammens Tidende (DT) gjennom en stor endringsprosess, på tross av å ha nesten halvert den redaksjonelle stabben har Kristin med redaksjonen opplevd fremgang i lesertilfredshet og har nå vekst i antall abonnenter. Veksten i digitale abonnenter er betydelig. Kristin er strategisk dyktig, engasjerende og motiverer redaksjonen gjennom store endringer. Hun har i 2015 bidratt til det beste resultatet i DTs historie. Selv med lavere bemanning har hun reorganisert og re-prioritert journalistikken og skapt lokalt engasjement.

Kristin er journalistisk krevende, hun evner å støtte, og engasjere sine kolleger og medarbeidere fult ut. Hun drar frem kvinnelige medarbeidere og gir unge talenter en sjanse.

Grethe Gynnild-Johnsen

Grethe er direktør for Distriktsdivisjonen i NRK. Det siste året har hun restrukturert og effektivisert hele divisjonen, og stått i bresjen for nye samarbeid mellom NRK og lokale medieaktører, blant annet ved dekningen av Kommune- og fylkestingsvalget 2015. Under hennes ledelse har NRKs distriktskontorer skapt en ny tv-genre gjennom “sakte-fjernsyn”. Grethe har coachet og løftet frem kvinnelige ledertalenter over lengre tid, og ansatte i år Mah-Rukh Ali som første flerkulturelle kvinnelige distriktsredaktør i NRK.

Grethe har en av mediebransjens mest krevende jobber som sjef for over 900 ansatte ved 13 distriktskontorer. Hun er en modig leder som ofte står midt i stormen. Grethe har en enorm arbeidskapasitet, og evner å ta strategiske grep samtidig som hun involverer seg dypt i produktene. Hun er en ekte Nordlending. Åpen, direkte og rett på sak, med medmenneskelighet og varme.

Cathrine Laksfoss

Cathrine har siden sommeren 2013 vært ansatt som adm.dir for Schibsted Norge Distribusjon. Hun har fornyet et distribusjonsselskap- og nettverk som nå er posisjonert som et viktig forretningsområde. Cathrine har forbedrer driftsresultatet betydelig over 3 år, samtidig som hun har skapt nye muligheter.

Cathrine har bygget et svært godt team rundt seg, og rekruttert inn ny kompetanse og skap en kombinasjon av forretningsutvikling til ledende logistikk-kompetanse. Et synlig og vellykket resultat av dette er etableringen av Helt Hjem nettverket hvor distribusjonsselskapene til Polaris Media, Amedia og Schibsted står sammen om og som hver dag leverer over 2 millioner produkter (blader, bøker, småpakker) til norske hjem.

Cathrine er strategisk, har et pågangsmot og drivkraft få kan ta etter henne. Hennes leveranser de siste 3 årene er intet annet enn imponerende. Hun ser forretningsmuligheter, bygger nettverk og har en enorm gjennomføringsevne. Hun jobber godt med folk rundt seg og har fokus på kompetansebygging.

Tora Bakke Håndlykken (34) 

leder en avdeling med 43 medarbeidere i VG som leverer nyheter til alle plattformer. Håndlykken var gjennom en årrekke en av VGs fremste journalister, vant Skup-diplom og markerte seg både innen løpende nyheter og graving. Siden har hun steget raskt i gradene som sjef i redaksjonen. Hun har gjennomføringsevne og jobber målrettet med å utvikle nyhetsseksjonens profil, beredskap og kompetanse. Hun beskrives som en inkluderende, journalistisk dyktig og ambisiøs leder med naturlig autoritet.

Janne Sundelius Braathen (27)

har vært en viktig brikke i Drammens Tidendes snuoperasjon, der avisa har gått fra fallende lønnsomhet til å sette rekorder innen abonnementsutvikling og lesing av digitalt innhold. I sin rolle som publiseringsredaktør har hun vært en pådriver og en tilrettelegger for å omorganisere produksjonsflyten for å sikre at DT er rigget for morgendagen. Braathen beskrives som både sulten og strukturert, og er en engasjert og tilstedeværende leder for frontsjefene i DT, og er til tross for sin unge alder en sterk profil i ledergruppa.  

Karine Thyness (31)

er redaktør i Det Nye og Det Nye Shape Up. Hun har vist at hun vet nøyaktig hvordan hun skal engasjere et ungt publikum, blant annet gjennom den landsomfattende sosiale medier-kampanjen #sjekkdeg. Initiativet hadde som mål å få flere unge kvinner til å ta livmorhalsprøve, og resultatene viste at 20% flere tok prøven enn året før. Det Nye vant i år prisen for Årets magasin, og Thyness har satt sitt spor som redaktør ved å vise usminkede kjendiser på forsiden. Hun beskrives som en utradisjonell, åpen og visjonær leder som evner å tenke helt nytt.   

 

Til toppen