Gruppebilde med mange ansatte i Bergens Tidende. nå har de passert 80 000 abonnenter.
Gruppebilde med mange ansatte i Bergens Tidende. nå har de passert 80 000 abonnenter. (Ørjan Deisz / BT)

Bergens Tidende jubler over magisk grense: Har nådd 80.000 abonnenter

- Før målte vi oss mot BA, men det har ikke noen hensikt lenger. De ligger alt for langt bak, sier sjefredaktør Øyulf Hjertenes i BT i et stikk mot konkurrenten. BA svarer minst like syrlig tilbake.

For kort tid siden kunne Medier24 fortelle at Bergensavisen (BA) har nådd 20.000 abonnenter. Og sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson lot ikke muligheten glippe fra ham:

- Planen er å slå BT og blir størst i Bergen, gliste sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson i BA i slutten av september.

Vel.

Øyulf Hjertenes, ansvarlig redaktør og adm. direktør i Bergens Tidende
Øyulf Hjertenes, ansvarlig redaktør og adm. direktør i Bergens Tidende. Foto: Gard L. Michalsen

Nå kan derimot storebror Bergens Tidende og sjefredaktør Øyulf Hjertenes slå fast at det er fortsatt én gigant og én lilleputt.

- Det er gøy at Sigvald og BA har store ambisjoner, men realitetene er nok at avstanden ned til BA blir større år for år. Så jeg må dessverre skuffe Sigvald: Den sjampanjen han har lagt på kjøl må nok bli liggende en stund til. Vi får heller ta oss en øl sammen, ler Hjertenes og konstaterer at avisen har bikket 80.000 abonnenter.

Sjefredaktøren sier at de ligger an til å slå rekorden fra 1990-tallet på 81.388 abonnenter nå før jul.

- Dette er en veldig gledelig utvikling, og en fantastisk anerkjennelse å få av leserne våre. Sommeren 2015 hadde BT 62.500 abonnenter, så fremgangen de siste tre årene har vært formidabel.

 

- Før målte vi oss mot BA, men det har ingen hensikt lenger

Til tross for rivaliseringen, så har BT-sjefen ingen stikk tilbake. Neida. 

- BA har en svak posisjon digitalt, særlig på mobil. Der har avstanden mellom oss blitt mye større de siste tre årene. BA har blitt veldig opptatt av papiravisen igjen de siste årene, og ære være dem for det, men det virker som de samtidig har mistet grepet om yngre digitale lesere, sier Hjertenes og fortsetter:

- Før målte vi oss mot BA, men det har ikke noen hensikt lenger. De ligger alt for langt bak. Dessverre, vil jeg si, for det viser bare det tøft det blir for mange aviser å overleve den digitale transformasjonen.

Spøk til side, så er Hjertenes også opptatt av å gratulere BA med 20.000 abonnenter og han sier at de gleder seg over alle som lykkes med å ta betalt for journalistikken.

Men han kjøper ikke gjentatte forsøk på rivalisering mellom to gamle aviser.

Sigvald Sveinbjørnsson, ansvarlig redaktør i Bergensavisen. Foto: Ole Gunnar Onsøien

- I dag er NRK i kombinasjon med Facebook en mye farligere konkurrent for oss enn BA. Jeg vet ikke om BA helt har fått med seg dette. De siste par årene har sjefene i BA blitt helt manisk opptatt av Bergens Tidende og det de kaller «aviskrigen i Bergen». På meg virker det som de prøver å gjenskape en verden slik den var før Internett. Det er klart vi konkurrerer om de gode sakene i Bergen, og det skal vi fortsatt gjøre intenst. Men BT og BA vil ha langt større utfordringer enn hverandre i årene som kommer.

Sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson i Bergensavisen kommenterer uttalelsene fra konkurrenten slik:

- Jeg tar gjerne imot invitasjonen om en pils med kollega Øyulf. Jeg skal ikke minne han på at de enda ikke har nådd målet om 81.388, men heller trøste med at stadig mer av journalistikken vår finansieres av leserne. Det er viktig å se positivt på livet, selv om man ikke alltid når sine mål med en gang.

- Jeg kan også si at BA forrige uke gikk hen og ble den størst i Amedia målt i rene digitalabonnenter - og veksten fortsetter. Om Øyulf fremdeles ser på klikk-tall og dekningstall, eller har så manglende forståelse og innsikt i BAs verdidrivere som sitatene blottlegger, så får vi ønske BT all mulig lykke til. 

Til toppen