Bauer Media-sjef Lasse Kokvik (t.v.) og P4-sjef Kenneth Andresen kan smile for det som ser ut til å bli et godt gjennomført «DAB-år».
Bauer Media-sjef Lasse Kokvik (t.v.) og P4-sjef Kenneth Andresen kan smile for det som ser ut til å bli et godt gjennomført «DAB-år». (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Ferske radiotall forteller at overgangen snart er i mål: Nedgangen i daglig dekning har snudd - og nesten all radiolyttingen er nå digital

DAB-radioen er klart mest brukt for daglig radiolytting. Bare 4 prosent av lytterne bruker FM hjemme. Og nå forventer ekspertene vekst igjen.

(Kilde: Kantar Media)
(Kilde: Kantar Media)
  (Kilde: Kantar Media)
(Kilde: Kantar Media)
  (Kilde: Kantar Media)
(Kilde: Kantar Media)
(Kilde: Kantar Media)
(Kilde: Kantar Media)
(Kilde: Kantar Media)
(Kilde: Kantar Media)

For 11 måneder siden startet et langt radioår som har bydd på mye kritikk, mange harde ord og mye nerver for radiobransjen.

Nå nærmer vi oss sluttpunktet for det store DAB-året, med slukking av FM for de riksdekkende kanalene:

Fredag 8. desember slukket også MTG og Bauer Media sine sendinger på hele Østlandet, og onsdag 13. desember slukker både NRK og de kommersielle FM-sendingene i Troms og Finnmark.

Da vil hele slukkeplanen for 2017 være gjennomført. Og hvordan har det gått?

Analysesjef Knut-Arne Futsæter i Kantar Media på mandagens frokostmøte.
Analysesjef Knut-Arne Futsæter i Kantar Media på mandagens frokostmøte. Foto: Gard L. Michalsen

Akkurat som spådd på forhånd, meddelte analysesjef Knut-Arne Futsæter i Kantar Media på et frokostmøte i regi av New Media Network mandag morgen:

- Det er som forventet, og vi er jo fornøyd med å kunne si at vi nesten har truffet blink på alt!

- Den daglige dekningen har gått noe ned, men for de som lytter på radio, er konsumet ganske stabilt. De «fem store» kanalene taper, men de mindre kanalene har blitt større. Og vi ser at folk nå kommer etter og kjøper nytt utstyr, sa Futsæter.

 

 
 
  • Se flere grafer øverst i saken! 

 

Nedgangen har stabilisert seg

På frokostmøtet understreket analysesjefen at nedgang i daglig lyttertid for radio ikke er noe nytt:

Fra 2014 til 2016, altså før FM-slukkingen, har den gjennomsnittlige lyttertiden gått ned fra 90 til 85 minutter - i snitt for hele befolkningen. Så langt i år er den på 80 minutter.

Men det er færre som lytter på radio, har tallene vist i hele år og særlig fra høsten. I november i fjor var den daglige dekningen på 69,1 prosent, ferske tall for november 2017 viser en daglig dekning på 62,2 prosent.

Det er en liten vekst fra oktober, på 61,4 prosent. Nedgangen har altså stabilisert seg.

 

Fra 5 til 30 kanaler

De fem opprinnelige riksdekkende kanalene er blitt erstattet av 30. Det har - som ventet - ført til at radiolyttingen har spredt seg mer utover. Flaggskip som P1, P3 og P4 taper, mens nye kanaler som P1+ og i disse tider - rene julekanaler - vokser stort.

Og ser vi bak daglig dekning, viser tallene blant lytterne at disse har stabil lyttertid. NRK har tatt «en for laget» ved å slukke først, mens både P4 og Bauer Media nå opplever økt lyttertid blant de som bruker radio.

- Mye taler for underliggende vekst, og vi er optimister, sa Bauer-sjef Lasse Kokvik under frokostmøtet.

 

Nesten ingen hører på FM-radio hjemme

P4-kanalene og Bauer Media venter riktignok spent på lyttertallene for desember, og hvordan det slår ut at de nå har slukket sine kanaler på FM over det sentrale østlandsområdet.

Men i tallmaterialet til analysesjef Knut-Arne Futsæter er det i utgangspunktet ikke veldig stor grunn til bekymring:

 
 
  • 85 prosent av befolkningen har nå tilgang til minst én DAB-radio
  • DAB-radio hjemme og i bil er nå den klart mest brukte enheten for radiolytting
  • Blant de som lytter på radio daglig, bruker nå 78 prosent DAB - og bare 29 prosent FM.
  • Bare 4 prosent av radiolytterne bruker nå FM hjemme
  • I bilen har DAB nå tatt over for 41 prosent av de daglige lytterne. Her er imidlertid 22 prosent fortsatt på FM.

Men som Futsæter understrekte:

- Omtrent 22 prosent av den totale radiolyttingen er i bil. 2/3 av dette er DAB, og 1/3 av dette er FM. Det betyr at omtrent 7 prosent av den totale radiolyttingen i november er FM i bil, sa han.

- Så sier også 35 prosent av de som har FM i bil at de vil skfite til DAB eller mobil. Men det er litt som vinterdekk: Mange utsetter dette til etter at snøen kommer, la han til.

 

Spår vekst framover

Analysesjef Futsæter spår - som han gjorde ved starten av året - at radiolyttingen i 2018 vil vokse i forhold til fjerde kvartal 2017.

NRK vil hente seg inn igjen etter å ta tatt «kostnaden» ved å slukke først, mens de kommersielle, riksdekkende vil holde seg stabile framover.

Og: Lokalradioene vil fortsette den positive utviklingen, særlig de som sender både på FM og DAB. Men utfordringen for mange vil bli at mange slutter å bruke FM-apparater.

Knut-Arne Futsæter mener i sum at radiobransjen har kommet godt gjennom 2017, og spår at de neste årene blir gode:

- Radiolyttingen de kommende åra vil bli mer stabil enn nedgangen vi har opplevd siden 2015, mener han.

  • Saken blir oppdatert.

 

Til toppen