Klubbleder Bodil Gilje og direktør Trond Juliussen i Bonner Media.
Klubbleder Bodil Gilje og direktør Trond Juliussen i Bonner Media. (Foto: Erik Waatland)

Bonnier Media gir sluttpakker til alle 58 ansatte. – En horribel prosess, sier tillitsvalgt

Tillitsvalgt mener prosessen har vært uproff og preget av hastverksarbeid. – Det har vært krevende, svarer Bonnier-sjefen på anklagene.

«Bonnier Media er i mål med sin prosess som endrer den norske virksomheten. Videre utgivelse av magasiner som Tara og Costume er sikret, nettstedene fortsetter, og det er inngått avtaler om sluttpakker med 58 ansatte», skriver selskapet i en pressemelding. 

Varselet om at Bonnier Media legger ned i Norge kom brått i begynnelsen av november, og siden de har ledelsen og de ansatte vært i en prosess for å finne ut av hvordan man kan løse avviklingen. 

Partene har vært stille om hvordan prosessen har gått fram til i dag. 

– Vi har kommet i mål med prosessen, og jeg er glad for at vi har fått på plass en avtale som alle parter har skrevet under på, sier Trond Juliussen til Medier24. 

 

– Uproff prosess

Tillitsvalgt for journalistene organisert i Norsk Journalistlag i Bonnier Media, Bodil D. Gilje, sier til Medier24 at hun er glad for at de er i mål, men at hun mener prosessen har vært uryddig. 

Klubbleder Bodil Gilje i Bonnier Media Norge.
Klubbleder Bodil Gilje i Bonnier Media Norge. Foto: Erik Waatland

– Det har vært en lang og veldig krevende prosess, men nå går alle ansatte ut med en sluttavtale, så vi er fornøyd med resultatet, sier hun til Medier24. 

Hun er likevel ikke fornøyd med den prosessen som har vært. 

– Det har vært en horribel prosess for de ansatte, som har måttet vente i uvisshet i mange uker og vært fryktelig krevende for oss tillitsvalgte, som har vært i møter med selskapet som Bonnier har leid inn. Vi opplever at prosessen har vært uproff, hastverksarbeid, at det har vært regelbrudd og det har vært tatt lite hensyn til de ansatte, sier hun. 

Regelbruddene er knyttet til hovedavtalen, men utover det ønsker hun ikke å gå nærmere inn på regelbruddene og selskapet Bonnier har leid inn for å lede prosessen fra deres side heter Medvind. 

Gilje sier også at opplysninger rundt hvordan sluttpakkene ser ut eller er utformet er taushetsbelagte. 

– Vi går inn i 2019 med en liten sikkerhet, og er glad for at prosessen har landet. Nå skal vi prøve å ha en fin tid den tiden som er igjen, sier hun. 

Hun sier også at nå som de har inngått en avtale alle parter har signert på, så blir det ikke aktuelt å gå til sak mot selskapet. 

Hun forteller også at det har blitt signert en tvisteprotokoll lokalt, angående brudd på Hovedavtalen kapittel 9 - altså at det ikke ble avholdt forhandlinger etter Hovedavtalen paragraf 9-4, 9-5 og 9-6. 

 

– Krevende

På påstanden om en uproff prosess svarer Juliussen: 

– Det å skulle avvikle et selskap med nærmere 60 ansatte er krevende. Vi har hatt en tett og god dialog med de ansatte. Vi er nå glade for at vi har fått på plass en avtale alle parter tilslutter seg, og utover det ønsker jeg ikke å si noe mer om prosessen, sier han til Medier24. 

Heller ikke Juliussen ønsker å si noe særlig om hvordan sluttpakkene er innrettet. 

– Avtalene er individuelle og dermed også konfidensielle. De har et økonomisk handlingsrom og et element av karriereveiledning, som gir den enkelte rom for å vurdere veien videre, sier han. 

Han understreker også at avtalene er vektet ut fra ansiennitet og alder. 

 

Viderefører merkevarer

I meldingen skriver de at «Bonnier har inngått avtaler med de nåværende sjefredaktørene og andre nøkkelpersoner som blir med videre. Det betyr at merkevarene blir videreført gjennom personer som har jobbet med titlene og stoffområdet i mange år i Norge». 

Juliussen er glad for at de får med seg viktige nøkkelpersoner videre, som redaktørene for Magasinene Tara, Costume og Bo Bedre. 

– Jeg er glad for at vi får med oss disse nøkkelpersonene videre. Det betyr at Bonnier kan opprettholde kvaliteten og kontinuiteten i både produksjonen og annonsesalget. Leserne skal fortsatt få gode leseropplevelser og annonsørene skal få effekt av sine investeringer i Bonnier sine produkter, sier administrerende direktør i Bonnier Media Trond Juliussen, som selv slutter i selskapet i starten av 2019.

Han sier han er glad for at de kom til en løsning hvor alle ansatte får sluttpakker.

– Det er trist for alle ansatte som mister sine jobber. De har jobbet hardt og levert gode produkter med høy kvalitet. Samtidig er vi glade for at vi kan løse denne situasjonen gjennom sluttpakker, og har satt pris på at de ansatte har vært løsningsorienterte, sier Juliussen i meldingen. 

Til toppen