Disse fire lager Brif: Helge O. Svela, Gerd Margrete Tjeldflåt, Christian Nicolaisen og Ingrid Fredriksen.
Disse fire lager Brif: Helge O. Svela, Gerd Margrete Tjeldflåt, Christian Nicolaisen og Ingrid Fredriksen. (Faksimile/Foto: BT)

BT buzzer opp politikken: «Brif» skal forklare hva debatten egentlig handler om

- Vi vil gjøre den politiske journalistikken tilgjengelig for flere, sier reportasjesjef Helge O. Svela i Bergens Tidende.

Valgkampen er godt i gang fra Krinkelkroken i Bergen. Forrige uke lanserte BT #kandulove, der leserne kan stille politikerne til veggs.

Nå kommer enda en satsing, støttet av Fritt Ord og lansert akkurat en måned før valget:

BT.no/Brif skal den tradisjonsrike, klassiske fullformatavisa gjøre den tunge politikken tilgjengelig for de som kanskje ikke leser politiske nyheter.

- Vi har tenkt at at vi må gjøre den politiske journalistikken tilgjengelig for flere. Alt for mye er skrevet på en måte som forutsetter mye bakgrunnskunnskap og inneforståtthet. Vi har prøvd å gjøre det enklere å forstå den politiske journalistikken, sier reportasjesjef Helge O. Svela i Bergens Tidende til Medier24.

BT skal «brife» deg

Eller som avisa selv skriver - godt forklart - i denne lanseringsartikkelen:

Språket politikere og politiske journalister bruker hjelper ikke. Noen ganger er det vanskelig å skjønne hva politikerne sier. Noen ganger kan man lure på om de skjønner hva de sier selv.

Slik skal det ikke være på bt.no/brif. Brif skal forklare hva som er viktigst å vite. Vi skjønner at folk har dårlig tid. På Brif skal vi ikke jage de siste politiske avsløringene, men i stedet ta et skritt til siden og forklare hva saken egentlig handler om.

Svela understreker at dette ikke er noen erstating for BTs tradisjonelle og kanskje litt tyngre politiske journalistikk.

- Vi skal ikke jakte på de siste nyhetspoengene, men være som en kompis som forklarer deg hva nyhetene handler om. Som når det er mye skriving og debatt om bybanen i Bergen, er det ikke alle som kjenner bakgrunnen til saken. Da skal vi prøve å forklare deg den, sier Svela.

VOX: Et av forbildene og en inspirasjonskilde til Brif.
VOX: Et av forbildene og en inspirasjonskilde til Brif.

Forklarende journalistikk

Det gjør Brif allerede et forsøk på, med saken «Derfor kjemper de fremdeles om bybanen».

Andre titler på siden er for eksempel:

  • Syv ting du bør vite om Bergensgjelden
  • Fire tegn på at De Grønne kan gjøre et kjempevalg
  • Her er syv partier som trolig aldri kommer til makten

Titlene minner kanskje noe om Aftenpostens #måvite-saker og stadig mer tellende og forklarende undersaker. Svela peker også på den amerikanske «forklarende journalistikken» på sider som Vox, Quartz og The Upshot som inspirasjonskilder.

- Det lukter også litt «buzz» over dette?

- Ja, det kan du si: Men det er jo mye å lære av virkemidlene for å gjøre journalistikken tilgjengelig for flere, og gjerne en yngre lesergruppe som er vant til denne typen vinklinger. Kan vi få dem til å lese dette, og kanskje mer politisk journalistikk, er det veldig bra, sier Svela.

Og fortsetter

- Vi blander en del av de buzzfeedske listekonseptene med god, forklarende journalistikk. 90-sekunders videoer, grafer, visuell journalistikk, og lignende. Vi lager også nye faktabokser, «kort». Vel så viktig er måten vi skriver på - at vi bruker mye mer tid på å finne de rette ordene, skrive på en måte som gjør det mest mulig forståelig.

Færre caser, mer «forklaring»

Og dette skal ikke være en type politisk pingpong-journalistikk med politikere som krangler og caser som underbygger en eller annen hypotese på desken. Det blir mer analyse og forklaring, men ikke kommentarstoff, understreker Helge O. Svela:

- Vi skal forklare det på samme måte som du ville forklart noe til en kamerat. Ikke si "Bybanen må aldri gå over Bryggen", men forklare hvordan trasévalget til bybanen er blitt så politisk vanskelig.

- Onde tunger vil kanskje hevde at dette er en ytterligere forenkling og tabloidisering av politisk journalistikk?

- Nei, det synes jeg ikke. Dette er en tilgjengeliggjøring, og handler aller mest om måten vi lager en sak på, sier Svela.

Ei heller handler det om ressursknapphet. Målet er ikke at journalistene skal skrive ti saker per dag. Tvert i mot skal det ligge grundig arbeid bak.

- Vi har brukt mye tid på å finne den rette tonen, og vi skal bruke tid på de gode sakene. Det skal være saker som trigger leserne til å ville lese dem, titler som forteller dem hva de kommer til å få - og innhold som gjør at de forstår litt mer, sier Svela.

Uavklart liv videre

Prosjektet er blant annet støttet av Fritt Ord med 90.000 kroner, og per nå jobber tre journalister og én prosjektleder med Brif. Av disse tre journalistene er det bevisst at bare én er politisk journalist; de to andre kommer fra krim og magasin, for å få «nytt blikk» på saksområdene.

De neste ukene kan det blikket føre til mange saker. Hva som så skjer, avhenger av hvilke resultater prosjektet gir.

- Men vi håper å kunne fortsette med noe av dette. Enten som Brif, eller at vi tar med oss artikkeltyper videre inn i BTs øvrige journalistikk, sier Helge O. Svela.

Til toppen