NENT-sjef Anders Jensen 

Viaplay-eier øker salget med millioner: Har nådd 4 millioner abonnenter

Viaplay har passert ny milepæl, og har satt seg høye mål for det kommende året.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag presenterte NENT sin årsrapport for 2021 og kvartalsrapport for siste kvartal.

Den viser at omsetningen øker med 16,7 prosent, og året endte på 12,6 milliarder (SEK). Omsetningen for fjerde kvartal i 2021 var 3,5 milliarder.

Driftsresultatet for fjerde kvartal endte på 69 millioner, ned fra 117 millioner i 2020. For hele 2021 endte driftsresultatet på 573 millioner, ned fra 3,1 milliarder i 2020,

– Det totale adresserbare markedet for Viaplay økte dramatisk i 2021 ettersom vi doblet antall markeder vi er i. Vi nådde og overgikk både våre nordiske og internasjonale abonnentmål, og har hatt en spesielt sterk start i Polen, sier konsernsjef i NENT, Anders Jensen.

Han forteller at veksten i fjerde kvartal på 12,4 prosent primært ble drevet av Viaplay.

– Våre nordiske Viaplay-inntekter, som er 34 prosent av salget, økte med 16 prosent år for år på organisk basis etter 15 prosent abonnentvekst på år.

Inntektene til Viaplay endte på 983 millioner (SEK) i fjerde kvartal, og 4,3 milliarder for året.

Rapporten viser at konsernet har fått inn nesten 1 million nye abonnenter i året som har gått, og har nådd 4 millioner betalende Viaplay-abonnenter.

Økningen har vært stigende siden siste kvartal i 2019, da antallet var i overkant av 2 millioner.

I desember lanserte også NENT Viaplay i USA, i et samarbeid med Comcast, og Jensen sier selskapet har stor tro på vekst etter lanseringen.

– Vårt mål for 2022 er å øke den totale Viaplay-abonnentbasen med over 60 prosent til omtrent 6,5 millioner.

Powered by Labrador CMS