Annonsedirektør Per Håkon Fasting i Schibsted Norge. Bildet er fra en lystig debatt under Mediekonferansen 2015.
Annonsedirektør Per Håkon Fasting i Schibsted Norge. Bildet er fra en lystig debatt under Mediekonferansen 2015. (Arkivfoto: Gard L. Michalsen)

Da Per Håkon Fasting (54) ble annonsedirektør i Schibsted Norge, fikk ikke aktuelle kvinner mulighet til å søke på jobben

Det bekrefter Elisabeth Haug (40) og Gunn Helen Hagen (44) - som begge har forlatt selskapet og avisbransjen.

Det er Dagens Næringsliv som bringer historien om hvordan Per Håkon Fasting (54) for noen år siden fikk jobben som annonsedirektør i Schibsted Norge, da konsernet slo sammen salgsenhetene for VG og de fire abonnementsavisene.

Ifølge DN ble aktuelle kvinnelige kandidater «forbigått i stillhet» uten en gang å bli intervjuet for jobben.

Rubrikkdirektør Sondre Gravir (f.v.), konsernsjef Rolv Erik Ryssdal, Schibsted Norge-sjef, Didrik Munch og finansdirektør Trond Berger (t.h.).
Rubrikkdirektør Sondre Gravir (f.v.), konsernsjef Rolv Erik Ryssdal, Schibsted Norge-sjef, Didrik Munch og finansdirektør Trond Berger (t.h.). Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Det bekrefter daværende potensielle kandidater som Elisabeth Haug (40) og Gunn Helen Hagen (44).

- Jeg opplevde ikke at det var noen prosess rundt ansettelsen av ny annonsedirektør, sier Hagen til DN.

Begge kvinnene de seneste åra forlatt mediebransjen og Schibsted.

Konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge «ønsker ikke å kommentere enkeltsaker», og sier dette til avisen:

- Generelt kan jeg si at vi har gode prosesser og det kommer vi til å fortsette med i Schibsted.

 

 

2 kvinner, 11 menn og «gode prosesser»

Per Håkon Fasting blir forøvrig snart en del av ledergruppa for den nye mediedivisjonen i Schibsted, hvor de svenske og norske mediehusene samles i én organisasjon.

Da Medier24 fredag forrige uke spurte konsernsjef Rolv Erik Ryssdal hvorfor ledergruppa endte opp med 11 menn og 2 kvinner, svarte han slik:

Rolv Erik Ryssdal om kvinneandelen i Schibsted

- Generelt så er vi opptatt av å ha gode prosesser, ikke sant. Og så var det et øyeblikksbilde der man satte sammen to organisasjoner, og dette var de personene som passet best til de rollene. Men jeg tror ikke jeg skal kommentere dette noe ytterligere, sier Rolv Erik Ryssdal til Medier24 (http://bit.ly/2zdexzM). For tre uker siden satte Schibsted sammen en ny ledergruppe for den nye mediedivisjonen. Den består av 2 kvinner og 11 menn. Hvorfor ble det slik? Vi spurte konsernsjefen.

Posted by Medier24 on 3. november 2017

 

Til toppen