NHST-konsernsjef Hege Yli Melhus Ask.
NHST-konsernsjef Hege Yli Melhus Ask. (Ole Gunnar Onsøien)

Dagens Næringsliv-eier NHST med svakere resultat

Konsernet som blant annet eier Dagens Næringsliv og Morgenbladet legger frem svakere resultater i fjerde kvartal enn ventet. - Utviklingen i annonsemarkedet er utfordrende, sier konsernsjef  Hege Yli Melhus Ask.

I dag la NHST frem et resultat for fjerde kvartal i 2018 og det viser en resultatnedgang, opplyser de i en melding.

I all hovedsak skyldes nedgangen en dårligere utvikling i medieovervåkningstjenesten MyNewsdesk og de norske mediene.

NHST taper penger i fjerde kvartal.
NHST taper penger i fjerde kvartal.

 

Selskapet ender på et driftsresultat før skatt på 11,4 millioner, som er i underkant av ni millioner kroner dårligere enn på samme tid i fjor.

Konsernet legger fram driftsinntekter på 331 millioner kroner, som er fem prosent lavere enn på samme tid i fjor, der tilbakegangen i Norske publikasjon (blant annet DN og Morgenbladet) var på fire prosent og Global Publications (de internasjonale mediene) med 1 prosent tilbakegang.

På den positive siden, så er abonnementsinntektene syv prosent opp, som både skyldes oppkjøpet av selskapet Mention, men også i de norske publikasjonene er brukerinntektene opp med to prosent i fjerde kvartal. 

NHST utvikling
NHST utvikling.

 

DN-eieren følger trenden for resten av bransjen med å øke brukerinntektene, men å vise til svakere utvikling på annonse. I motsetning til mange andre, så hadde NHST vekst på annonseinntektene i tredje kvartal, men det samme kan de ikke vise til i fjerde.

Annonseinntektene går nemlig tilbake ni prosent i fjerde kvartal og endte på 75,7 millioner, mot 83,4 mnok. Størst tilbakegang var det i de norske mediene i konsernet, opplyser de.

«Annonseinntektene endte på MNOK 53,5 (59,9), en tilbakegang med 9% i fjerde kvartal, etter en tilsvarende vekst i tredje kvartal. Trenden i generell annonsering er negativ, men med et voksende innholdsmarkedsføringssegment. Svingningene i aktiviteten her påvirker Norske publikasjoner fra kvartal til kvartal og det var lavere aktivitet i fjerde kvartal sammenlignet med kvartalet før. Digitale annonseinntekter økte i kvartalet, mens det var en betydelig tilbakegang i papirannonser», heter det i rapporten.

Til toppen