Debatt om radiobransjens utvikling, fra venstre: Forhandlingsdirektør Harald Eide-Fredriksen i Dentsu Aegis, Bauer Media-sjef Lasse Kokvik. P4-sjef Kenneth Andresen og fungerende radiosjef Jon Branæs i NRK. (Bilde: Gard L. Michalsen)

VIDEO:

- Den største trusselen mot radiobransjen er ikke digitaliseringen, men om NRK blir for sterke

Det ble temperatur på scena da radiobransjen møttes til dyst på Mediekonferansen.

Torsdag åpnet Mediaforums årlige høydepunkt Mediekonferansen, for anledningen i Strømstad.

Med 250 byråfolk, selgere og andre i salen ble første dag avrundet med debatt om radio - en bransje som er midt i en kraftig omstilling, med digitalisering av radionettet. 

Men digitaliseringen går ganske bra, stadig flere kjøper DAB og lytternedgangen er ikke avskrekkende, mener radiosjefene. 

Mer temperatur ble det da radiotoppene skulle diskutere NRK, ikke ulikt debatten som går i avisbransjen for tida. 

Radio Norge og Bauer Media-sjef Lasse Kokvik sa det slik: 

Kenneth Andresen «slo til» i debatten mot NRK.
Kenneth Andresen «slo til» i debatten mot NRK.

- Den største trusselen og mørke skyen for oss er ikke digitaliseringen, det er om NRK blir for sterke, mente han i debatten. 

 

«Må dere lage det samme?»

- Selvråderetten til NRK er litt for høy. Jeg skulle ønske meg at generalforsamlingen tok en runde for å se på den «impacten» NRKs omfang har på hele radiobransjen, sa Kokvik. 

P4-sjef Kenneth Andresen fulgte opp i samme åndedrag: 

- NRK har veldig mange kanaler, må dere lage det samme som oss? For eksempel mP3, som minner veldig mye om våre kanaler. Samtidig har Alltid Nyheter fått redusert sin posisjon. 

- På et eller annet punkt blir NRK «for fantastisk». De har så store rammer at de kan velge seg ut et hvilket som helst område. Den kraften må de bruke med omhu og hensyn, sa Andresen. 

 

  • Hør dem utdype kritikken, og hva radiosjef Jon Branæs svarer:

 

8 av 10 husstander har DAB

Før debatten hadde vi også fått en gjennomgang fra Kantar Media og Salve Jortveit, som oppsummerte tilstanden for radiodigitaliseringen slik:

  • 8 av 10 husstander har nå kjøpt seg DAB-radio
  • DAB har forlengst blitt den vanligste lytterplattformen for radio, også i bil
  • Den daglige dekningen på nasjonalt nivå ligger i september på 62,3 prosent, mot 69,2 prosent i fjor. Altså ned cirka 7 prosent.
  • Men i Nordland, hvor de riksdekkende slukket FM først, er den samlede lyttingen på nivå med fjoråret.
  • Her er fragmentering et stikkord: De store kanalene går ned, nærmest som planlagt, mens de mange nye kanalene blir større.
Til toppen