«Det føles som å ha signert for Vålerenga og så plutselig være manager for Barcelona»

Slik beskriver Jan-Erik Aalbu veien mot nye Eurosport Norge. Discovery satser tungt på sport framover.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag 3. september går startskuddet for Discovery-gruppens nye sportskanal, Eurosport Norge.

Det melder Discovery i en pressemelding mandag morgen.

– Målet vårt er å fylle opp sendeflaten med mest mulig sport tilpasset det norske TV-publikummet. I september sender vi Solheim Cup i golf med Suzann «Tutta» Pettersen, samt flere store kamper fra Europaligaen og EM-kvaliken i fotball, sier Jan-Erik Aalbu.

TVNorge-eier Discovery har som kjent fått flere solide sportsrettigheter - blant annet golf, Europaligaen i fotball og EM-kvalik i fotball.

Fra 2018 kommer også fire OL på rad på Discoverys kanaler.

Og i høst skal det kjempes om flere store fotballrettigheter, en kamp Discovery ventelig melder seg på.

– Vi sitter nå på betydelige sportsrettigheter, og sport blir et viktig satsingsområde i tiden som kommer. Med en lokal 24-timers sportskanal får vi utnyttet bedre alle de rettighetene vi sitter på. OL er jo et godt eksempel på en massiv rettighet der seerne vil nyte godt av å ha flere kanaler fra oss, sier Harald Strømme, sjef for TVNorge og Discovery-gruppen.

Første sending på Eurposport Norge blir den viktige EM-kvalifiseringskampen i Norges gruppe mellom Aserbajdsjan og Kroatia, 3. september klokken 17.30.

Kanalen er så langt bekreftet for distribusjon via Canal Digital parabol og kabel-TV.

Powered by Labrador CMS