Det krever mer enn innhold for å vinne abonnentene fremover
(Illustrasjonsfoto: Stian Lysberg Solum / Scanpix)

DEBATT

Det krever mer enn innhold for å vinne abonnentene fremover

- Burde mediebransjen startet med brukerbetaling tidligere? Definitivt. Hva bør vi satse på fremover? Presentere innholdet på best mulig måte, og være tilpasningsdyktige i måten vi leverer det på, skriver Henrik Valstad.

  • Endret
  • HENRIK VALSTAD, strategi- og utviklingssjef i E24

 

Den teknologiske utviklingen drives fremover av hvilke krav og mål vi ønsker å oppnå. Dersom mediene hadde tidligere utforsket betalingsløsninger over internett så ville innovasjon drevet dette feltet fremover.

Ved å utsette endring og innovasjon på bakgrunn av at den nødvendige teknologien ikke er tilgjengelig, i dette eksempelet for å realisere brukerbetalt journalistikk, har man ikke lenger kontroll på konkurransebildet og havner i beste fall på etterskudd.

Det er derfor ikke overraskende at brukerbetaling kom så sent til mediebransjen, da store deler av bransjen var opptatt av annonsekronene og samtidig antok at folk ikke ønsket å legge igjen betalingsinformasjon i stedet for å utforske og utvikle gode betalingsløsninger.

 

Jeg har jevnlig intervjuet brukere i over to år med fokus på hvordan de konsumerer nyheter. Kort oppsummert: medienes rolle i dagens samfunn anses som meget viktig, men brukeropplevelsen og fleksibiliteten er lite imponerende.

Forventingene til brukerne øker i tråd med hva de ellers opplever fra andre tjenester og produkter. Med alt innholdet som produseres i dag, og der kampen om brukernes oppmerksomhet stadig blir mer konkurranseutsatt, er det rimelig å anta at godt innhold snart ikke lenger er nok.

Innholdet er det viktigste, men det krever en bedre form for presentasjon og leveranse i tiden fremover skal den være konkurransedyktig mot «alt det andre».

Alternativet er at innholdet består, men presentasjonen og leveransen er det en tredjepart som leverer nettopp fordi mediene ikke klarte å skape gode nok løsninger selv.

Det bringer meg til noen konkrete refleksjoner av det vi leverer i dag:

  • Hvorfor oppleves betalingsprosessen for et abonnement uavhengig av mediehus i dag som kronglete og det tilbys gjerne kun én betalingsmåte? Komplett har ettklikkskjøp og nå egen betalingsløsning.
  • Flertallet av de jeg snakker med i brukerintervjuer er positive til å gi fra seg informasjon og at produktet tilpasser seg etter deres brukermønster for en bedre brukeropplevelse. Dette er en meget attraktiv mulighet for mediene å knytte til seg mer lojale brukere. 
  • Vi trenger gjennomarbeidete verdiforslag der vi er tydelige i hva brukerne kan forvente. Et bredere verdiforslaget kan treffe fler potensielle brukere, men også miste sin relevans. Sip fra Producthunt kombinerer et tydelig verdiforslag til en spesifikk målgruppe.


Jeg vet om mange produkter i mediebransjen som kan vise til lovende resultater til alle punktene over. Peil og minE24 er eksempler på dette. Utfordringen er at vi må ta enda mer risiko slik som Marius Karlsen skriver, og jobbe kollektivt og helhetlig med disse punktene på tvers av mediehusene.

Vi bør bli flinkere til å levere en helhetlig brukeropplevelse, også når det kommer til innlogging og betaling.

Dersom antall abonnenter skal fortsette å vokse også i fremtiden, blir det desto viktigere å levere bra journalistikk på rett måte til rett tid og ikke minst relevante tjenester på toppen av dette.

Til toppen