Mynewsdesk, SAS og Schibsted på Breitbart.
Mynewsdesk, SAS og Schibsted på Breitbart.

Her er noe av det som møtte oss på høyrevridde Breitbart: Annonser for Schibsted, Mynewsdesk og SAS

Og mange andre store og små norske bedrifter som annonsører gjennom nettverkene til Facebook og Google. - Viser hvor lett det er å gå i fella, mener annonsedirektør Per Håkon Fasting i Schibsted.

Podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen.
Podkasterne Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen. Foto: Gard L. Michalsen

For litt siden opprettet Hans-Petter Nygård Hansen og Marius Karlsen - kjent fra podkasten MediaPuls - nettsiden Svartelisten.net

Her blir norske selskaper som annonserer på tvilsomme nettsider omtalt. 

Som hovedregel er det ikke kunder som har kjøpt annonser direkte på disse nettstedene, men har handlet gjennom nettverkene til Facebook og Google. 

En av de mest omtalte og omstridte nettavisene i verden det siste året er utvilsomt Breitbart.com, Donald Trumps hofforgan under fjorårets valgkamp og bedriften som presidentens tidligere spesialrådgiver Steve Bannon nylig kom tilbake til som toppsjef

Og som finansieres av annonserer fra hele verden - blant dem store, norske selskaper. 

 

- Ikke oss, sier annonsedirektør Fasting

Onsdag blogget HansPetter.info om et slikt eksempel - og viste til en annonse for det norske mediekonsernet Schibsted, med reklame for «lokale annonser» fra selskapets mediehus og nettsteder. 

Når Medier24 kontakter annonsedirektør Per Håkon Fasting Schibsted Norge torsdag, har han brukt litt av dagen på å undersøke hvordan dette har gått til. 

Og legger vekt på at det ikke er Schibsted som sådan som annonserer på Breitbart: 

- Dette er ikke en annonse fra en av våre merkevarer, men en velment nyansatt provisjonsselger som selger våre lokale produkter i Buskerud, Vestfold og Drammen. Som på privat initativ har opprettet en Facebook-side og brukt 1359 kroner av sin egen lomme på en annonse gjennom Facebooks «audience network», forklarer Fasting. 

Per Håkon Fasting (t.h.), konserndirektør annonse i Schibsted Norge.
Per Håkon Fasting (t.h.), konserndirektør annonse i Schibsted Norge. Foto: Gard L. Michalsen

- Så dette er ikke en annonse fra Schibsted, og det er snakk om et engangstilfelle. Det er en ivrig selger som gjorde noe velmenende, og nå er han selvsagt utrolig lei seg, sier han. 

- Dette overrasket oss litt også - for Schibsted bruker vel ikke så mye nettverkene til Facebook og Google?

- Det kan være at vi i enkelte deler av konsernet bruker begge til for eksempel retargeting eller annen markedsføring av spesifikke tjenester,  men Schibsted som sådan bruker det naturlig nok lite. Og vil uansett vite hvordan de bruker verktøyene, blant annet på whitelisting og blacklisting av sider, sier Fasting. 

Annonsedirektøren mener også det etterlatte inntrykket av innlegget på HansPetter.info blir feil: 

- Jeg har tidligere bedt Hans-Petter om å kontakte meg før han blogger om våre produkter og tjenester - slik at eventuelle misforståelser, som denne, kan rettes opp. Dette er altså ikke en annonse bestilt eller betalt av Schibsted. Jeg håper han ringer neste gang.

 

 

Flere norske annonsører

Når man besøker Breitbart som norsk leser, er det i all hovedsak denne typen nettverksannonser man møter. Hvilke selskaper man ser, er typisk avhengig av alder, interesser og nettleserhistorikk. 

Ved en tilfeldig runde både på desktop og mobil torsdag formiddag, fikk Medier24 opp annonser fra en rekke norske selskaper. 

Blant dem SAS, en stillingsannonse fra hodejegerbyrået Visindi for Nor-Way Bussekspress og en annonse for MGPjr sin julekonsert i Oslo konserthus. 

Vi fikk også flere medierelaterte annonser. Blant dem en annonse for medieovervåkingsbyrået Mynewsdesk, som eies av NHST Media Group og dermed er et søsterselskap til Dagens Næringsliv. 

Vi får også se en annonse for Thomas Moen, United Influencers - som markedsfører sitt kurs for nettopp Facebook-annonsering. 

 

- Skulle ikke vært der

I sistnevnte tilfelle var dette en test, forklarer den profilerte sosiale medier-veteranen:

Thomas Moen.
Thomas Moen. Foto: 

- Jeg holder på å teste «audience network» akkurat, og har ellers god kontroll på hvor ting vises. Men dette er jo en eye opener for hvor annonsene havner, sier Thomas Moen til Medier24.

Community Manager Daniel Molvær Vazquez Mynewsdesk understreker overfor Medier24 at selskapet aldri har kjøpt annonser av Breitbart

- De er en kontroversiell medieaktør som Mynewsdesk verken ønsker å bidra til å finansiere, eller å bli assosiert med på noe annet vis, sier han. 

Vazquez sier videre at Breitbart er en av sidene som skulle vært blokkert siden 30. august - nettopp etter oppmerksomhet fra nevnte Svartelisten.net

- Dette omfatter sider som sprer falske nyheter, hat, konspirasjonsteorier og lignende. Dette er innhold vi ikke støtter, ikke ønsker å bli assosiert med, og innhold vi ikke ønsker å bidra til å finansiere via retargeting, sier han. 

Og legger til at de nå må undersøke hvorfor annonsen likevel kan ses på nettsiden - all den tid det ifølge selskapet ikke skulle vært mulig. 

- Dette er selvsagt vårt ansvar, og vi beklager at dette har forekommet. Vi ønsker at våre annonsekroner skal finansiere ekte journalsitikk, understreker Vazquez. 

  • For ordens skyld: Medier24 har vært i kontakt med flere av de nevnte selskapene - blant dem SAS. De har så langt ikke har kunnet kommentere saken. Vi kommer tilbake til eventuelle svar i senere saker. 

 

- Viser hvor lett det er å gå i fella

Det er altså ikke slik at disse selskapene ønsker å havne på sider som Breitbart.com. Likevel gjør de altså det. Og det kommenterer Schibsted-direktør Per Håkon Fasting slik: 

- Det denne saken med all tydelighet viser er jo hvor lett det er å gå i «Facebook- og Google-fella». Du kjøper noe du ikke vet hva er, og kommer på nettsteder du ikke ønsker å havne på. 

- Dette tilfellet forklarte du med en velmenende enkeltperson. Kunne dere havnet på Breitbart med offisielle budskap fra en av Schibsteds merkevarer?

- Vi har tydelige retningslinjer, dette er første gangen jeg hører om et slikt tilfelle - og jeg tror vi har stålkontroll. Men når vi ser denne saken, så kan det godt hende at vi må stramme opp enda mer, sier Fasting.

Når annonsedirektøren taler, så er det selvsagt også som en konkurrent om annonsekronene som gjennom Facebook og Google også havner på nettsteder som Breitbart. 

- Hva synes du om at norske annonsører bruker pengene på denne måten?

- Dette er et viktig tema for både MBL og ANFO, og vi har lyst til å hjelpe annonsørene. De fleste er antakeligvis ikke klar over det. Men vi merker også økt oppmerksomhet rundt kontekst og «brand safety», og etterspørsel etter våre nettverk, som er fritt for annonsesvindel og et lukket nettverk av medier, sier Fasting. 

 

- Enkelt å hindre

Lett å gå i fella, mener Schibsteds annonsedirektør. 

Men det er også enkelt å hindre dette, ifølge Hans-Petter Nygård Hansen. 

Han blogget allerede i januar på HansPetter.info om hvordan du kan blokkere enkeltsider, temaer eller andre parametere i Google, slik at din annonse ikke skal havne på uønskede nettsider. 

Nygård-Hansen skriver blant annet: 

- Selskaper som annonserer via Google sitt annonsenettverk, bør være bevisst på hvor annonsene deres vises. Det mest effektive tiltaket for å stoppe spredningen av falske nyheter, er å stoppe finansieringen. Og da blir ekskludering av nettsider et veldig effektivt virkemiddel. Og det kan selskapene selv gjøre, eller overlate arbeidsoppgaven til deres respektive mediebyrå.

Den gang, og ofte ellers, er det mest fokus på nettopp Google-nettverket.

Men som nevnt i denne saken er det gjerne gjennom Facebooks annonsenettverk at dine annonser kan havne på uønskede nettsider. 

Den enkleste måten å utelukke det på, er rett og slett å velge bort hele «Audience Network» når du bestiller en kampanje på Facebook.

Og for eksempel definere at annonsen kun skal vises i newsfeeden på Facebook.

 

  • Medier24 følger opp dette temaet! Har du tips eller innspill? Ta kontakt på gard@medier24.com
Til toppen