Discovery kjøper Tippeligaen, med VG på laget. Danket ut TV 2 i siste runde

Rekordavtale om tippeligaen på plass.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball har solgt medierettighetene for Tippeligaen og OBOS-ligaen for 2017 til 2022 til Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport.

Det melder Discovery i en pressemelding.

Tippeligaen og OBOS-ligaen vil fordeles på TV-kanalene Eurosport Norge og MAX, men et knippe storkamper vil også gå på hovedkanalen TVNorge. Samtlige kamper vil være tilgjengelige på strømmetjenesten Eurosport Player.

Med på laget er VG, som skal produsere daglige sportsnyheter for TV-huset, og som utvider sin dekning av norsk fotball gjennom uken.

Medieavtalen er den største rettighetsavtalen i norsk idrettshistorie, står å lese i meldingen. 

Ifølge Kampanje.com er prisen 2,4 milliarder kroner for 2017 til 2022.

Fotball skal løfte VG - og VG løfter Discovery

– Dette er en milepæl og et historisk vendepunkt i vår sportssatsing og vi er stolte av å få vise Tippeligaen og OBOS-ligaen de neste seks årene, sier sjef for TVNorge og Discovery Networks Norway, Harald Strømme.

VG-sjef Torry Pedersen er begeistret for alliansen mellom de to norske medie-selskapene:

– Dette synes vi det er moro å få være en del av. Med VGs digitale kraft og Discoverys TV-kraft er jeg overbevist om at vi skal klare å løfte interessen rundt norsk toppfotball i årene som kommer. Det er Discovery som er rettighetshaver. For vår del betyr denne alliansen at vi kan utvide vår dekning av norsk fotball. Vi får tilgang på innhold som blir svært viktig for den digitale satsingen vår, sier Pedersen i meldingne.

Den nye avtalen innebærer at VG skal samarbeide med Discovery om den redaksjonelle dekningen av fotballen.

Planen er at VG skal lage daglige sportsnyheter på nett og TV alle ukedager, og programmer som Foppall og et nytt sportspanel-show vil også bli sendt på både VG og Eurosport.

- Vi er skuffet, sier TV 2-sjefen

TV 2 taper dermed norsk fotball etter mange år, og er naturlig nok skuffet: 

– I dag blir det kjent at Discovery og VG kjøper norsk fotball fra 2016 og i seks år fremover. Vi er selvsagt veldig skuffet. De siste 10 årene har vi helt eller delvis hatt norsk fotball på TV 2, og gjennomgående har vi fra publikum fått fantastiske tilbakemeldinger på hvordan vi har forvaltet rettighetene.

- Her har vi mye å være stolte av. Vi leverte et svært høyt bud, men nådde ikke opp. Prisen på norsk fotball er denne gangen økt vesentlig, fra den gang C More kjøpte rettighetene sist. Nå må vi konsentrere oss om andre rettigheter fremover i tid, sier Sandnes til TV2.no

– Vi har rettighetene ut 2016-sesongen, og kommer til å sette vårt kvalitetsstempel på den foreløpige siste Tippeliga-sesongen på TV 2, sier nyhets- og sportsdirektør Jan Ove Årsæther.

Medier24 kommer tilbake med mer.

Powered by Labrador CMS