DN-eier NHST tjener mer på abonnement, men taper fremdeles kroner i annonse­markedet

Konsernet ender med et resultat på 13 millioner kroner, som er 14,3 millioner dårligere enn på samme tid i fjor.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I dag kom NHST-konsernet med sitt økonomiske resultat for andre kvartal.

Det viser at eieren av blant annet DN og Morgenbladet omsatte i fjerde kvartal for like under 332,5 millioner kroner

NHST Q2.

Det er en nedgang på skarve to millioner, og driftsresultat (EBITDA) før engangseffekter i kvartalet var på 31 millioner, som er en tilbakegang på fem millioner kroner.

«Det var tilbakegang i alle virksomhetsområdene, med størst tilbakegang i Norske Publikasjoner og i Mynewsdesk. Begge var tilbake MNOK 3 fra samme periode i fjor», skriver konsernet.

DN og Morgenbladet

Forretningsområdet «Norske Publikasjoner» i konsernet, som er avisene, viser at inntektene i andre kvartal var 169 millioner, en fremgang på fire prosent.

Abonnementsinntektene vokste med ni prosent mot andre kvartal i fjor, men annonseinntektene falt med seks prosent mot åtte prosent i fjor.

NHST Norske Publikasjoner Q2.

Tilbakegangen på papir var større enn fremgang i digitalannonsering. Digitale annonser var frem 24 prosent sammenlignet med samme periode forrige år. Digitalandelen av totale annonseinntekter var 35 prosent, skriver konsernet.

På grunn av en satsing på innholdsmarkedsføring og event, samt utvikling, har kostnadene i andre kvartal har økt med ni millioner kroner og ender på 147 mill. 

NHSTs Norske Publikasjoner ender med en EBITDA på 23 millioner kroner, som er to millioner lavere enn i tilsvarende periode i fjor.

Slik oppsummerer NHST andre kvartal:

  • Omsetningen i andre kvartal var stabil. Det skyldes at tilbakegangen i annonseinntekter blir kompensert med vekst i abonnementsinntekter og salg av andre tjenester.
  • Justert for avviklet virksomhet, var det omsetningsvekst i Nautisk Forlag i andre kvartal, mens inntektene i Mynewsdesk var stabile før valutaeffekter.
  • Abonnementsinntekten i publikasjonene vokste 4 % i andre kvartal, mens tilbakegangen i annonser var på     7 %.
  • EBITDA før engangskostnader endte på MNOK 31, en tilbakegang på MNOK 5.Det var tilbakegang i alle virksomhetsområdene, med størst tilbakegang i Norske Publikasjoner og i Mynewsdesk. Begge var tilbake MNOK 3 fra samme periode i fjor.
  • Etter engangskostnader var EBITDA på MNOK 25 i andre kvartal og driftsresultatet i endte på MNOK 13.
  • Kilde: NHST
Powered by Labrador CMS