DEBATT 2: Forfatter og tidligere Ap-rådgiver Tarjei Skirbekk, Gambit-rådgiver André Kolve og politisk journalist Marie Melgård.

«Du kan ikke vinne et valg med å være ekspert på sosiale medier. Men du kan lett tape et valg hvis du ikke er god»

Sosiale eller tradisjonelle medier? Bildet har endret seg raskt. Men det er fortsatt «ja takk, begge deler», skal vi tro spinndoktorene på Arendalsuka.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

- Jeg tror jeg vil si det slik: Du kan ikke vinne et valg med å være ekspert på sosiale medier. Men du kan lett tape et valg hvis du ikke er god på disse kanalene.

Vi er tre meter fra vannkanten i «Pollen», på Madam Reiersen i Arendal. PR-byrået Gambit H+K holder debatt om «stortingsvalg i et nytt medielandskap», et av nær 800 arrangementer (!) i byen denne uka. Byrået samlet to debatter på én time mandag formiddag.

Og det er Tarjei Skirbekk som oppsummerer slik i overskriften. Han har vært politisk rådgiver i Ap og skrevet boka «Hvordan vinne valg».

Om sosiale medier sier han:

- Det er der velgerne er, det er der mange får sin informasjon. Hvis det ikke eksisterer i «feeden» min, så eksisterer det ikke i det hele tatt.

 

VI ER ALTSÅArendalsuka, årets store elitefest. Hvor politikere, kommunikasjonsbransjen, lobbyister og interesseorganisasjoner reiser på pilegrimsferd fem dager til ende.

Et annet sted i byen har høgskolelektor Ketil Raknes mandag presentert de første resultatene fra «Arendalsundersøkelsen», som grovt sett slår fast at dette mest er en møteplass mellom politikere, lobbyister, interesseorganisasjoner og næringsliv. Lobbyistene dansegolv, vinklet Klassekampen sin omtale med.

 

OG DETTE I et politisk landskap hvor avstanden mellom «folket» og «eliten» øker, skal vi tro europeisk H+K-sjef Lars Erik Grønntun - under den første av dagens to Gambit-debatter. Som han også skrev i en kronikk hos DN samme dag.

Norge er imidlertid litt mer kjedelig, mener Grønntun.

Denne kjedsomheten og konsensusen bruker retoriker Kjell Terje Ringdal farger for å beskrive:

DEBATT 1: Gambits Europa-sjef Lars Erik Grønntun, førstelektor og retorikkekspert Kjell Terje Ringdal, politisk rådgiver Odd Hoen-Sevje (H) og Camilla Ryste, kommunikasjonssjef for Aps stortingsgruppe.

- Norsk politikk er beige. Rødbeige eller blåbeige. Det er en konsensusorientering.

- Men det blir et mer emosjonelt fokus i Norge også, sier Grønntun.

Og det bunner i drømmer og nostalgier, prøver Ringdal å forklare det med:

- Drømmen om det som var. Nostalgi. Det er en fortidskamp om fremtiden. Slik kan vi forstå for eksempel debatten om innvandring, norske verdier og brunost.

 

SØRLENDINGERN LIKER som kjent kjent å drømme om fortida. Kanskje noen av representantene fra folk flest kjente seg igjen i det hørte i baren mandag formiddag.

De kjente seg nok også igjen i tiden det tok å bestille drikke, til tross for at det var nesten like mange på jobb som det var publikum rundt bordene.

Det skal som kjent ikke gå fort heller, for de bløde konsonantene.

Men i løpet av en klokketime fikk altså Gambit spilt seg gjennom to debatter rundt nesten samme tema.

Med medieveteran og nå seniorrådgiver Stein Kåre Kristiansen fra samme byrå som ordstyrer.

 

OG SKIRBEKK sammenligner dagens mediebilde med den gang Kristiansen var på topp:

For 20 år siden solgte VG 400.000 aviser og godt over millionen så på Dagsrevyen.

Går vi bare 12 år tilbake, fantes ikke Facebook. Dette skjer fort, konkluderer Skirbekk.

- Men det er ikke god natt for tradisjonelle medier, understreker han.

Nei, på ingen måte, skal vi tro politisk journalist Marie Melgård i VG:

- Det er jo ikke slik at innboksen min er tom, eller at politikerne mener kveldens partilederdebatt ikke er viktig. Mediene har ikke utspilt sin rolle.

- Vi har aldri hatt mer kontakt med politikerne enn nå. Kanskje bortsett fra akkurat nå, hvor ingen av partilederne er tilgjengelig. Fordi de forbereder seg til kveldens viktige partilederdebatt på NRK, sier hun.

 

MEN TIDENE, they are a-changin'.

For mediene spiller kanskje ikke førstefiolin eller, eller bestemmer selv hva som er på dagsorden.

Gambit-rådgiver André Kolve - som både har bakgrunn som journalist og politisk rådgiver for Frp - mener politikerne har lært seg å bruke dette.

- Politikere bruker sosiale medier for å komme inn i andre kanaler. Når man publiserer noe som skaper engasjement, blir det snakket om på redaksjonsmøter og mediene henger seg på. Man kommer «på» med saken - ofte på en helt annen måte enn med et tradisjonelt «innsalg».

Nja, mener Marie Melgård. Det er litt old news, sier hun.

 

MEN IKKE ELDRE enn at de velregisserte tekstmeldingene mellom Knut Arild Hareide og Erna Solberg forrige uke fikk mye oppmerksomhet i mediene.

Slike eksempler vil vi sikkert se flere av de neste ukene. 

Og gode råd om sånt får du helt sikkert kjøpt dyrt i Arendal denne uka. 

Powered by Labrador CMS