AUDUN GISKE, digitaldirektør i Egmont Publishing varsler kraftig satsing på nytt, betalt digitalt produkt.
AUDUN GISKE, digitaldirektør i Egmont Publishing varsler kraftig satsing på nytt, betalt digitalt produkt. (Foto: Gard Michalsen)

Egmont Publishing rigger kraftig om for brukerbetaling. Varsler nytt, digitalt magasinprodukt

- Vi skal tredoble de digitale inntektene fram mot 2020, sier digitaldirektør Audun Giske. Varsler samtidig kostnadskutt for Klikk.no.

- Når vi nå skal satse på digital brukerbetaling, så må vi gjøre det ordentlig. Vi skal bygge et nytt produkt, et ektefødt digitalbarn, der kundene får tilgang på alt innhold fra alle våre magasiner.

- Dette skal være et artikkelfokusert «all you can eat»-produkt, som vil være personalisert for alle leserne, sier digitaldirektør Audun Giske i Egmont Publishing til Medier24 torsdag morgen. 

Han varsler dermed lansering av et nytt produkt, som fortsatt har arbeidstittelen «Flipp» - samme navn som magasin-appen forlagshuset lanserte i fjor.

Men, understreker Giske: Mens dagens Flipp representerer «papir på skjerm» som bladbare pdf-utgaver av magasinene, skal det neste produktet være «ordentlig» digitalt:

- Vi skal ta i bruk det som er av teknologi for å lage en premium opplevelse, sier Giske.

LES MER fra i fjor: 

ALT DIGITALT: Egmont Publishing vil lage en nytt digitalt produkt med tilgang på alt innhold fra alle forlagets magasiner. (Foto: Petter Berg, Egmont Publishing)
ALT DIGITALT: Egmont Publishing vil lage en nytt digitalt produkt med tilgang på alt innhold fra alle forlagets magasiner. (Foto: Petter Berg, Egmont Publishing) Bilde: Petter Berg

Varsler samtidig kutt i Klikk

Strategien ble lagt fram for hele forlagshuset på et allmøte i Nydalen torsdag formiddag.

Giske begynte for fullt i jobben for en måned siden, men har vært involvert i den grundige prosessen som «flue på veggen» siden han ble ansatt i fjor høst.

Og bakgrunnen for endringen er på mange måter den samme hele mediebransjen opplever for tida:

  • Man har ikke lyktes godt nok med å ta betalt for innhold digitalt.
  • Samtidig vokser ikke de digitale annonseinntektene til himmels lenger.

Det merker Egmont Publishing også på sine merkevarer, som Klikk og Kvinneguiden. Forlagshuset la i fjor også ned sin virale satsing Superlike.

Giske understreker at disse sidene fortsatt skal være viktige for Egmont, men i dagens budskap på allmøtet lå det også et budskap om et lønnsomhetprosjekt for Klikk.no.

Det vil si kostnadskutt og etter alt å dømme nye nedbemanninger.

- Vi må forbedre lønnsomheten i Klikk, og har et forbedringsbehov på 25 til 30 millioner kroner, sier Giske.

Han understreker at dette ikke bare handler om kostnadskutt. Men det vil bety at dagens rundt 40 ansatte som jobber med Klikk-universet, vil bli færre.

- Vi kommer nok ikke utenom nedbemanning, bekrefter Giske, uten at detaljene er klare.

Samtidig understreker han: Det handler ikke bare om å kutte kostnader, men også om å spisse produktet. Klikk-universet skal fortsatt være en åpen og trafikkdrevet nettportal, og her kommer det ingen betalingsmur - men nettstedene blir kanskje ikke like altomfattende som i dag.

- Klikk.no har vært et veksteventyr og en suksess fra dag 1. Samtidig har vi nå et behov for å spisse satsingen, bli tydelig på hva Klikk.no, Kvinneguiden og de andre merkevarene i universet skal være. Og hvordan det fortsatt skal representere en viktig muskel i Egmonts digitale satsing, sier Giske.

audun giske 01
Bilde:

Vil tilbake til «gamle dager» med flere inntektsstrømmer

Giske kom til jobben som digitaldirektør i Egmont Publishing fra en lignende stilling i Microsoft, og har en kombinert bakgrunn med både journalistikk og teknologi. Digitaldirektøren har blant annet jobbet som journalist i Egmont Publishing da det het Hjemmet Mortensen på 2000-tallet.

Han beskriver en mediebransje der man ikke har klart å videreføre gamle dagers forretningsmodell med både annonseinntekter og abonnementsinntekter. Men som resten av bransjen, har også Egmont nå sett at annonser alene ikke kan bære framtida.

Det betyr som nevnt et nytt, digitalt magasinprodukt, det innebærer kraftige investeringer - og ambisjoner om stor digital vekst:

- Vi har tatt mål av oss til å tredoble de digitale inntektene våre fram mot 2020, til en omsetning på 450 millioner kroner. Da snakker vi både annonser og abonnement, sier Giske.

Han mener også at et tradisjonelt forlagshus som Egmont har et unikt potensiale for å klare det.

- Vi sitter i et hus som er verdensmester i brukerbetaling - på papir. Vi har 650.000 abonnenter på en rekke forskjellige merkevarer. Vi har et innhold som det er betalingsvilje for, og som vi nå skal ta ut langt bedre digitalt, sier han.

- Modellen dere snakker om minner kanskje litt om VIO, som dere også er med på å teste selv?

- Det kan du si, og VIO jobber nok litt etter de samme tankene som vi nå gjør. Samtidig bruker jeg kanskje også Blendle som referanseramme, med deres løsninger, sier Giske om det opprinnelig nederlandske produktet.

Vil ikke spå lanseringsdato

Ifølge Giske har responsen og kundetilfanget på «versjon 1» av Flipp vært god. Og selv om ambisjonen nå er en heldigital, artikkelstyrt leseopplevelse for alle plattformer, vil også magasinformatet kunne leve videre.

- Vi vet at mange lesere er glad i merkevaren og sitt magasin, og noen foretrekker jo å lese magasinformatet - også digitalt. Så det vil nok fortsatt bli mulig, sier han.

Da Flipp ble forsiktig lansert i dagens versjon, var det med to prismodeller; nye kunder fikk all you can eat for 149 kroner, mens kunder som abonnerte på et magasin allerede, fikk det for 49 kroner måneden.

Og litt sånn kan det nok bli i neste versjon også.

Men når kommer da denne nye versjonen? Det vil Audun Giske så langt ikke love.

- Men vi snakker i løpet av året?

- Vi er i gang med å jobbe på det, og vet retningen. Og så skal vi ikke sitte og ruge på det til det er for sent, svarer han.

Flere bein å stå på

Samtidig som Egmont Publishing nå varsler en dreining digitalt mot mer brukerbetaling, bygger konsernet også flere bein å stå på.

Det ene er content marketing, der man både gjennom egen virksomhet og oppkjøp av byråene Bonzaii og Sempro nå har skapt en offensiv avdeling for den typen reklame.

Forlagshuset bygger også en annen vei og etablerer nye annonseprodukter for personaliserte reklamer basert på big data.

- Google og Facebook stikker av med mye inntekter, og da må vi svare tilbake. Vi jobber nå med å utvikle et innsiktsbasert annonseprodukt, og etablere målgrupper som vi kan tilby annonsørene, sier Giske.

For eksempel kan man spisse reklame mot viktige målgrupper som småbarnsforeldre, gravide, menn som leser om jakt, og så videre.

Denne reklamen kan dukke opp på Egmonts egne merkevarer, som Klikk, Kvinneguiden og det omtalte nye magasinproduktet - men også andre steder:

- Vi ser også for oss å kunne kjøpe opp varelager fra andre, som vi kan verdiøke gjennom vår innsikt, sier Giske.

Til toppen