Christian Senning Andersen, sjefredaktør og daglig leder i Narvik-avisa Fremover.
Christian Senning Andersen, sjefredaktør og daglig leder i Narvik-avisa Fremover. (Bilde: Fremover)

Etter 20 år med papir på skjerm, kommer omsider noe annet enn PDF: Nå tester både DN og Amedia utgavebaserte nettaviser

Når Fremover og Halden Arbeiderblad kutter frekvens, er det kanskje også starten på framtidas «eAvis». DN prøver også ut lignende konsepter.

Mer enn 20 år etter at internett kom til Norge, er digital avis i stor grad fortsatt forbundet med to valg:

En strøm av nyheter på nettavis, eller en pdf / eAvis som en skjermkopi av papiravisen.

Unntakene har vært egne digitalutgaver som VG+, Aftenposten+ men de har også vært basert på egne appere og ikke i nettleser.

Men nå nærmer vi oss kanskje en framtid med en redigert, nettbasert avis, som har en start og en slutt.

I forbindelse med at Amedia varslet frekvenskutt for Fremover og Halden Arbeiderblad, varslet begge lokalavisene samtidig en ny digital avis sju dager i uka.

Og den har Fremover-redaktør Christian Senning Andersen tro på:

- Den løser behovet for dem som ønsker å lese en utgave, da kan nettavisen bli litt flyktig. Dette blir en redigert utgave som kommer hver kveld, med de beste nyhetene og reportasjene fra siste døgn, sier han.

 

Skal ha sju bærende saker hver uke

Når seks papiraviser blir til fire, frigjør det noe tid. Tirsdag og lørdag kuttes, hvilket betyr at redaksjonen får ingen papirdeadline fredager og mandager.

Men sju ukentlige digitale utgaver - hvor lang tid skal det ta? Ikke så mye, mener Andersen. Den nye, digitale avisen er integrert med dagens publiseringssystem og nettavis.

- Vi har et verktøy hvor vi henter inn innholdet, stabler det sammen og kan gjøre endringer hvis vi ønsker det. Men det kan også ta bare fem minutter.

 

Fremover (og Amedias) nye digitale avis. Bilde: Faksimile
  • Og hvordan ser den ut? Sjekk «digitalavisen» her på Fremover.no. Dette er bare en testutgave, understreker redaktør Christian Senning Andersen, med primært gamle saker. Leser du på mobil, sveiper du enkelt til høyre eller venstre for å bla.

 

Fremover er blant avisene som har høy digital modenhet i konsernet. En tredel av abonnentene er heldigitale, og mange av komplett-abonnentene er vant til å lese nyheter på nett eller eAvis.

Redaktøren er opptatt av at disse skal få et redigert produkt i den nye digitale avisa.

- Blant annet så må vi jobbe slik at vi har sju bærende saker gjennom uka - det må være en kvalitet i produktet du får servert, sier Andersen.

Han understreker at dette er en «tidlig versjon», og foreløpig er det bare Fremover og Halden Arbeiderblad som tester den digitale avisa. I testutgaven ser vi foreløpig ingen annonser, men det er på vei. Og løsningen er godt lagt til rette for innholdsmarkedsføring som en del av produktet.

Avisa er så langt best for vanlige nyhetssaker og reportasjer, og ikke for det viktige småstoffet i lokalavisene; notiser, bursdager og ikke minst dødsannonsene.

- Vi har flagget at vi ønsker en løsning for flere faste elementer også. Så vi kommer nok til å utvikle denne løsningen videre.

- Nå har dere nettavis, papiravis, eAvis og digitalavis. Kommer alle disse kanalene til å bli en del av framtida?

- Det gir i hvert fall valgfrihet, og så kommer nok noen til å bruke flere av kanalene. Men jeg tror nok noe kommer til å overleve noen av de andre, sier Andersen.

- Og jeg tror denne digitale avisa vil bli en vitkig del av framtida til Fremover.

 

Tror på eAvisa, men vil gi flere redigerte produkter

Dagens Næringsliv tester for tida også lignende måter å levere redigerte, digitale utgaver til leserne.

Utviklingsredaktør Trond Sundnes understreker samtidig at eAvisen leses meget godt av mange, men at mediehuset også trenger nye måter å vise innholdet på - for andre lesere.

For avisa med 74.629 i opplag (2015) er det nok fortsatt lenge til det blir kutt i papirfrekvens. Men det er ikke noen motsetning mellom det og å gi leserne flere valg:

- Hvis du kommer inn på nettavisen vår på et hvilket som helst tidspunkt, møter du en strøm av nyheter. En utgave gir en start og en slutt, og du får de viktigste sakene i et redigert produkt, sier Sundnes.

 

DNs nye redigerte nettutgave. Bilde: Faksimile

Akkurat nå tester DN dette på flere måter:

  • Mediehuset tester i disse dager også en egen morgenutgave rundt nyhetsbrevet DN Ekspress. - Det er en oppdatert og fersk utgave, med det viktigste som har skjedd i løpet av natta. En morgenbrief som du «må» få med deg, sier Sundnes.

Begge løsningene er utviklet i tett samarbeid med Aptoma.

 

Løsninger som kommer raskere ut - og krever mindre ressurser

Foruten å gi leserne flere måter å konsumere innhold på og gi dem oversikt, er tanken at en leservane til en redigert utgave også gir en dypere relasjon til leserne.

Men det kan ikke kreve for mye ressurser. Dagens Næringsliv droppet i fjor appen DN+, som hadde en fullstendig egen og redigert utgave av både avisa og magasinene.

Den krevde flere årsverk å redigere, helt på siden av både papiravis og nettavis.

De nye «redigerte» utgavene bygger i større grad på nettavisen som utgangspunkt.

Utviklingsredaktør Trond Sundnes i Dagens Næringsliv. Bilde: Jan Johannesen, DN

Det samme gjelder den nye appen for DN.no, som ikke krever egen desking.

- Leserne skal selvsagt få en god leseopplevelse. Og vi må gjøre dette på smartere måter og med mindre ressurser enn før, sier Trond Sundnes.

En annen retning i utviklingsarbeidet nå er fart i utvikling og testing.

Utviklerne skal ikke jobbe på kammerset i månedsvis og år før man lanserer noe som kanskje ikke svarer på behovet.

- Vi går veldig raskt ut med nye ting, og får tilbakemelding med en gang. Det tror vi er riktig måte å gjøre dette på. Så videreutvikler vi basert på den feedbacken vi får.

- Og det er viktig å samarbeide med andre. Samarbeidet med Aptoma har vært helt avgjørende for at vi når får prøvd ut denne løsningen, sier Sundnes.

 

Til toppen