- Ugreit og frekt, mener sjefredaktør René Svendsen om Experts siste markedsføringsstunt.
- Ugreit og frekt, mener sjefredaktør René Svendsen om Experts siste markedsføringsstunt. (Foto: Thomas H. Arntsen, Fredriksstad Blad)

Expert plagierte logoen til Fredriksstad Blad på forsiden av reklameinnstikk. Ugreit og frekt, sier sjefredaktør René Svendsen

Nå forventer han beklagelse, og slår fast: - Dessuten er det elendig markedsføring, for «Frekstad'» er det ingen i Fredrikstad som sier...

Sjefredaktør René Svendsen og de mange tusen leserne av Fredriksstad Blad fikk seg en liten overraskelse onsdag morgen. 

På forsiden av et reklameinnstikk inni avisa, som også er distribuert i flere medier, hadde Expert brukt en forkortet versjon av avisas egen logo. Med én liten forskjell; noen bokstaver er kuttet og avisa framstår som Frekstad Blad.

Ellers framstår logoen med helt identisk font og som et tilnærmet plagiat av avishodet.

Dette er ikke greit. Tror Expert ville reagert negativt om noen hadde "lekt" med logoen deres på denne måten. Dessuten...

Posted by René Svendsen on 16. november 2016

Og det synes ikke den ordentlige Fredriksstad Blad er greit:

- Innstikket er nok solgt inn sentralt, og dette ble dessverre ikke oppdaget før den kom i avisa. Vi ble heller aldri aktivt forespurt av Expert om dette var greit, sier sjefredaktør Svendsen.

- Hvis jeg var blitt spurt, hadde jeg nok gitt et klart «nei». For det første fordi det er forvirrende for leserne når noen lager en reklameavis med en tro kopi av vårt avishode.

- Dessuten har de gjort elendig markedsføring o research her. Frekstad' er et uttrykk ingen i Fredrikstad bruker, det er bare et sånt misforstått uttrykk man hører fra Oslo-folk som tror at det er dialekt her, fortsetter Svendsen.

- Det er altså ikke bare ugreit og frekt, det er totalt skivebom som markedsføringsstunt.

- Vi stoler jo normalt på en seriøs aktør som Expert

- Dette kan jo også ha en presseetisk side - kan dette være et brudd på Vær Varsom-plakatens regler om at det skal være åpenbart for leserne hva som er reklame og hva som er redaksjonelt innhold?

- Det er også en relevant vurdering. Det var noen som skrev til meg i dag at hun alltid pleier å kvitte seg med reklamebilagene på vei fra postkassa, men dette hadde hun tatt vare på - fordi hun trodde det var et bilag fra avisa, sier René Svendsen.

Han sier det skal bli interessant dersom noen også klager dette inn til PFU.

- Uavhengig av hva Expert har gjort, burde ikke dere selv ha våknet her - som distribuerte dette bilaget?

- Jo, det kan du si. Og det synliggjør utfordringene med at noe selges inn ett sted og distribueres andre steder. Samtidig: Vi distribuerer mange innstikk i løpet av et år, og stoler jo normalt på Expert, som er en seriøs aktør. Hadde det vært noen andre, ville vi kanskje vært mer årvåkne, sier redaktøren, og legger til:

- Men det er nok en grunn til at ingen har spurt om dette er greit, fordi de vet hva svaret ville blitt.

Krever bare beklagelse

Særlig skuffet er Svendsen kanskje all den tid Expert Norge har en sjef fra Fredrikstad, i Anders Nilsen. FB-redaktøren sier han har kontaktet Nilsen onsdag, uten å få svar. Han har også forsøkt å kontakte elektrokjedens markedsapparat.

- Vil dere gjøre noen rettslige eller økonomiske krav gjeldende overfor Expert?

- Nei, jeg tror ikke vi skal bry oss om å gi dem den PR-effekten, sier René Svendsen.

- Vi nøyer oss med å si at dette var helt uakseptabelt. Og forventer en beklagelse!

- Vår hensikt var å skape en leken vri. Beklager at noen har tatt dette negativt

Facebook, og i en kommentar som også er videreformidlet til Medier24 fra Expert, kommenterer administrerende direktør Anders Nilsen Expert Norge dette slik: 

Jeg er utrolig stolt av Fredrikstad, det er min hjemby. Når vi nå skulle åpne vår nye Expert butikk i Fredrikstad ønsket jeg at vi skulle gjøre det skikkelig. Vår hensikt var å skape en leken vri på den ellers så monotone forsiden til kundeavisen, når vi skulle fortelle om denne butikkåpningen.

Hensikten var å skape ekstra oppmerksomhet og et smil om munnen. Jeg beklager om noen har tatt dette negativt.

Tanken var ikke å tøyse med en avis jeg daglig leser og har stor respekt for.

Vi hadde håpet at dette ble oppfattet som lekent og friskt. Vi beklager på det sterkeste om Fredrikstad Blad mener dette går på bekostning av deres identitet og merkevare.

I en oppfølgende kommentar fra sjefredaktør René Svendsen sier han: 

- Jeg har hatt en lang og hyggelig samtale med Anders Nilsen nå. Han har beklaget, og vi har lagt saken død.

«Tenkte ikke at dette var et plagiat»

Medier24 har gjentatt overfor Expert at vi ønsket et intervju og å stille ytterligere spørsmål til saken. Nordic Digital Communication Director i Expert, Marianne Myhrer Kristiansen, svarer følgende til Medier24:

- Nå har Anders Nilsem svart, René Svendsen har akseptert beklagelsen, og vi er ferdig med saken, sier hun.

- Men vi ønsker likevel å spørre utfra et faglig ståsted om hva som gikk gjennom hodet da denne ideen ble til: Tenkte dere ikke på at dette kunne tolkes som et plagiat og ikke minst være utydelig overfor leserne? 

- Nei, vi tenkte ikke at dette var et plagiat, men at det var en morsom vri. 

- Hvor kom ideen fra, og hvem har laget dette?

- Den kom fra oss, men dette er jo laget av et byrå. 

- Hvem er det som har stått bak jobben, og har de ikke reagert under produksjonen?

- Det må jeg nesten få sjekke opp først, og komme tilbake til, sier Myhrer Kristiansen. 

Til toppen