Schibsteds classified-direktør Sondre Gravir (f.v.), konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch - og konserndirektør økonomi og finans i Schibsted, Trond Berger (t.h.). Bildet er fra en tidligere resultatpresentasjon.
Schibsteds classified-direktør Sondre Gravir (f.v.), konsernsjef i Schibsted, Rolv Erik Ryssdal, konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch - og konserndirektør økonomi og finans i Schibsted, Trond Berger (t.h.). Bildet er fra en tidligere resultatpresentasjon. (Foto: Audun Braastad / NTB scanpix)

Facebook-lansering ga umiddelbar effekt på børsen: Schibsted åpnet med bratt fall tirsdag morgen

Analytiker spår negativ kursutvikling på «kort til medium sikt», og frykter økte kostnader skal gi dårligere resultater. Men det skal mye til for å utfordre Schibsteds viktigste posisjoner.

Tirsdag kom nyheten om at Facebook i løpet av kort tid skal lansere «Marketplace» i Norge og en rekke andre europeiske land.

Det vil i praksis si helt nye funksjoner for kjøp og salg, noe som kan bety ytterligere konkurranse for Finn.no og andre rubrikktjenester.

For Schibsted - som eier Finn og en rekke lignende tjenester i Europa - slo dette umiddelbart ut på Oslo børs tirsdag morgen: A-aksjen åpnet på 200 kroner, og falt raskt nesten sju prosent ned til 186,30 på det laveste. I løpet av formiddagstimene har kursen krøpet noe opp igjen, til 195,60.

Henriette Trondsen, Arctic Securities.
Henriette Trondsen, Arctic Securities.

Analytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities, som følger Schibsted tett, er klar på sammenhengen mellom Facebooks lansering og kursutviklingen tirsdag:

- Når Marketplace lanseres i flere av Schibsteds markeder, kan det føre til at konsernet må øke kostnadene til markedsføring av egne tjenester. Noe som igjen kan påvirke marginen negativt, skriver hun i en analyse til mediene.

Arctic Securities har fortsatt en kjøpsanbefaling på aksjen, og understreker at Marketplace neppe vil bli en farlig konkurrent på Schibsteds viktigste markeder.

Annonsering på Finns «Torget» er i all hovedsak gratis, og denne typen annonser utgjør kun 7 prosent av Schibsteds rubrikkomsetning.

Trondsen peker på at de etablerte rubrikksidene fortsatt er sterk på bil, eiendom og jobb - hvor de store pengene ligger. Og at det er så langt lite som tyder på at Marketplace vil bli en reell trussel på disse områdene.

- Derfor er vi ikke så veldig bekymret for Schibsted sine posisjoner, sier Trondsen.

Men på «kort til medium sikt» vil det altså kunne påvirke aksjekursen, spår Arctic.

Til toppen