Ferske tall: Reklamemarkedet falt 5,4 prosent i fjor

Den totale reklameomsetningen via mediebyråene landet på 9,65 milliarder norske kroner i 2019. Tilsvarende tall i 2018 var 10,21 milliarder, ifølge Mediebyråforeningen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Reklameomsetningen via mediebyråene i Norge ble redusert med 5,4 prosent fra 2018 til 2019, skriver Mediebyråforeningen i en pressemelding. 

– Det er nok flere årsaker til nedgangen som vi ser fra 2018 til 2019. En av årsakene er den generelle nedgangen i omsetningen av tradisjonell og digital reklame. En annen årsak er at noe av kommunikasjonsinvesteringene er flyttet til kanaler som man ikke har samme oversikt over, slike som privat og offentlig sektors investeringer i egne kanaler og eget innhold, sier Mediebyråforeningens Merete Mandt Larsen i en pressemelding. 

Nesten 10 milliarder 

Den totale reklameomsetningen via mediebyråene landet på 9,65 milliarder norske kroner i 2019. Tilsvarende tall i 2018 var 10,21 milliarder, ifølge foreningen. 

– At året skulle lande i minus, så vi tydelige og klare tegn på relativt tidlig i 2019. Det ble dessverre ingen stor bedring å snakke om i det siste kvartalet, selv om desember måned avsluttet veldig positivt, sier Larsen videre i meldingen.

Kun to kanaler kan vise til vekst fra 2018 til 2019. Det er utendørs og kino, som har oppgang på henholdsvis 5,8 prosent og 1,2 prosent i 2019, ifølge oversikten. 

Magasiner faller mest 

TV som reklamekanal hadde en nedgang på 7,6 prosent fra 2018 til 2019, mens internett falt med 1,5 prosent. Ukepresse/magasiner var den som falt mest i 2019, med 23,7 prosent.

Samtidig viser målingen til Mediebyråforeningen at Internett passerte TV i andel av den totale omsetningen - hvor internett landet på 36,7 prosent av den totale omsetningen via mediebyråene og TV landet er 35,8 prosent, ifølge pressemeldingen. 

– Utendørs har vært en vekstvinner gjennom hele 2019. Kino kom som et skudd helt på tampen av året – og leverte pluss takket være en sterk desember på Mediebarometeret, sier Larsen i meldingen og legger til at endringene i TV og internett er historiske:  

– Dette er historisk i forhold til Mediebarometeret. Aldri har internett vært større enn TV på et helårsnivå. Så selv om også internett falt i 2019, så ble internett større enn TV, sier hun 

– Sterkere enn noen gang 

Christer Solberg er markedssjef for kino i Egmont, og skriver til Medier24 at han er svært glad for å se vekst i kino-markedet. 

– Vi gleder oss over å ha tilbakelagt nok et godt år i reklamemarkedet. Kino står sterkere i reklamemarkedet enn noen gang – og vi har opplevd i store deler av året at etterspørselen har vært større enn det vi har hatt kinobesøk. Vi skulle gjerne ha ønsket litt større kinobesøk i 2019, men det ble med 11,3 millioner. Dette ligger rett i underkant av «normen» på 12 millioner besøk, og vi hadde håpet på  litt høyere tall. Det må vi jo innrømme, skriver han i en epost til Medier24. 

 Solberg tror på ytterligere vekst i 2020. 

– Selv om vi i år skal måle oss med en god reklameomsetning fra 2019, tror vi på ytterligere vekst i reklameomsetningen i 2020. Det er flere grunner til det. Det ene er at stadig flere annonsører får gode erfaringer og god dokumentasjon på at kinoreklame leverer resultater. Det andre er at vi tror på at enda flere vil gå på kino i Norge i år da det er ekstra mange gode filmer som lanseres i 2020. Det er grunn til å være optimistisk.

Powered by Labrador CMS