Sosiale medier som Messenger, Twitter, Instagram, Facebook og Snapchat brukes av et flertall av unge mellom 9 til 18 år for å oppdatere seg på nyhetsbildet.
Sosiale medier som Messenger, Twitter, Instagram, Facebook og Snapchat brukes av et flertall av unge mellom 9 til 18 år for å oppdatere seg på nyhetsbildet. (Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix)

Ferske tall: Sosiale medier er de unges viktigste nyhetskilde

Ni av ti unge finner nyheter på sosiale medier, viser Medietilsynets nye undersøkelse.

Nesten ni av ti 9-18-åringer som er på sosiale medier, konsumerer nyheter på denne plattformen, opplyser Medietilsynet.

Det viser deres ferske undersøkelse «Barn og medier 2020», og andelen er høyere enn i forrige undersøkelse i 2018.

– Det er bra at de unge er nyhetsinteresserte, men det er viktig å være klar over at sosiale medier også kan ha utfordrende sider som nyhetskanal, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også at ni av ti sier de leser, hører eller ser nyheter «av og til» - uavhengig av plattform. Det er noe høyere andel blant jenter enn gutter som sier de følger med på nyheter.

Visere oppgir over halvparten av de unge at de aldri leser nyheter i papiraviser. To av tre oppgir at de lesere nettaviser, hvor vg.no er den mest populære.

Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Mari Velsand, direktør i Medietilsynet. Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal

– Tallene viser at barn og ungdom er interesserte i nyheter, og det er positivt. Men det kan være bekymringsfullt hvis sosiale medier erstatter redaktørstyrte medier. Algoritmene øker faren for å få mer av det samme, og dermed gå glipp av viktige nyheter. Vi vet også at det er enkelt å spre desinformasjon og falske nyheter i sosiale medier, sier Velsand.

– De unges nyhetskonsum skjer først og fremst på digitale plattformer. Det gjør det viktig for mediehusene å digitalisere nyhetsinnholdet, slik at de treffer de unge der de er, sier hun.

For barn mellom 9 til 12 år det før øvrig ikke sosiale medier, men NRK Supernytt som er mest brukt for å oppdatere seg på nyheter. 

Funnene i undersøkelsen:

  • 91 prosent av alle 9-18-åringer oppgir at de leser, hører eller ser nyheter ofte eller av og til, uavhengig av plattform. Andelen som følger med på nyheter, er noe større blant jenter enn gutter, og den øker med alder.
  • 87 prosent av 9-18-åringene som er på sosiale medier, leser, ser eller hører nyheter på denne plattformen. Halvparten av 9-10-åringene bruker sosiale medier for å holde seg oppdaterte på nyheter, mens nesten alle i aldersgruppen 15-18 år gjør det samme.
  • Snapchat er det mest populære sosiale mediet for nyhetskonsum, og blir brukt av 63 prosent av 9-18-åringene som er på sosiale medier.
  • NRKs Supernytt er mest populært blant 9-12-åringene, særlig de yngste. 94 prosent av 9-11-åringene ser på Supernytt, mot 83 prosent av 12-åringene.
  • 83 prosent ser nyheter på tv, 65 prosent leser nyheter i nettaviser og 52 prosent hører nyheter på podkast og radio. Vg.no er den mest populære nettavisen.
  • 56 prosent leser ikke nyheter i papiraviser. Andelen som leser nyheter i papiraviser er nesten halvert siden 2016.
  • 50 prosent leser, hører eller ser nyheter om underholdning og kjendiser. Nyheter om sport (44 prosent), kultur og kunst (30 prosent) og utenriks (26 prosent) er også populært. Debatt og kommentarer (14 prosent) og nyheter om næringsliv og økonomi (12 prosent) er minst populært blant 9-18-åringene.
  • Når 9-18-åringene ser på youtubere, bloggere og påvirkere på nett, er innhold om musikk (62 prosent), gaming (59 prosent) og tullevideoer (54 prosent) sett av flest.

Kilde: Medietilsynet

Til toppen