Finnmarken og Finnmark Dagblad kutter frekvens og satser mer digitalt.
Finnmarken og Finnmark Dagblad kutter frekvens og satser mer digitalt. (Bilde: Finnmarken / Finnmark Dagblad)

Finnmark Dagblad og Finnmarken kutter frekvens. Går fra seks til fire utgivelser i uka

Kutter frekvensen fra 13. juni. Men begge avisene lanserer hver sin nye sjudagers digitalavis.

Nå endrer avisene seg for å gi et enda bedre tilbud til det voksende antallet digitale lesere, opplyser selskapene i en pressemelding.

– Ingen skal slå oss på lokalt innhold fra Finnmark. Der skal vi være best og først digitalt, sier redaktørene Arne Reginiussen og Anniken Renslo Sandvik i Finnmark Dagblad og Finnmarken i pressemeldingen.

Papiravisene på tirsdag og lørdag forsvinner, men Finnmarken og Finnmark Dagblad skal lage fyldigere papirutgaver de fire resterende dagene.

Fredagsavisen blir den nye helgeavisen – en avis som skal leve gjennom hele helgen, heter det i pressemeldingen.

 

Lanserer «Nyhetsdøgnet»

Sandvik opplyser i meldinga at hun har stor tro på endringen:

– Finnmarken har bare siden januar økt sin digitale andel av abonnenter med åtte prosentpoeng. Leserne i Øst-Finnmark blir stadig mer digitale. Derfor gjør vi nå dette grepet for å bli enda bedre digitale og styrke oss som det digitale førstevalget for lokalt innhold.

– Vi endrer oss fordi stadig flere av våre abonnenter foretrekker å lese oss digitalt. Finnmark Dagblad har flere digitale abonnenter enn papirabonnenter som første mediehus i Amedia, og Finnmarken ligger på topp 5-listen. Finnmarkingene er de mest digitale i hele Norge. Da er viktig for oss å kunne utvikle og tilby produkter og tjenester som leserne etterspør og benytter seg av, sier han, sier Reginiussen i meldinga.

Nå lanserer begge avisene hver sin nye digitalavis, «Nyhetsdøgnet», som kommer ut sju dager i uka. Ved å redusere antallet papirutgivelser, frigjøres dessuten ressurser i redaksjonen. 

– Det er tidkrevende å lage papiravis seks dager i uken. Nå får vi bedre tid til å lage mer og bedre journalistikk, sende mer live, og være enda mer tilstede der det skjer. Du får mindre papir, men mer lokalavis, er budskapet fra redaktørene.

Til toppen