Flere reagerer på NRK-sending under «Klima­brølet»: Sendte Vipps-nummeret til arrangøren på TV

Flere reagerer på NRK-sending under «Klima­brølet»: Sendte Vipps-nummeret til arrangøren på TV

– Dette er ikke en upolitisk sak og særlig ikke så kort tid opp mot valget. Dette må NRK svare for.

  • SAKEN OPPDATERES

Flere tusen ungdommer møtte i dag opp til en ny klimastreik flere steder i Norge.

Jens Kihl blir ny kommentator i Bergens Tidende.
Jens Kihl, kommentator i Bergens Tidende. Foto: Erik Waatland

Arrangøren «Klimabrølet» delte sin stream av arrangementet med NRK og flere reagerte på at de hadde lagt opp Vipps-nummeret sitt for å samle inn penger til arrangøren.

 

– NRK kjører full kampanje

BT-kommentator Jens Kihl sier til Medier24 at NRK åpenbart er en uavhengig redaksjon – og har en spesiell rolle i å bevare sin uavhengighet.

– Når de nå har overtatt logoer, formspråk, Vipps-nummer og så videre til «Klimabrølet»-kampanjen. Da gjør de seg selv til en del av kampanjen, sier Kihl til Medier24 og fortsetter:

– De ville aldri ville ha gjort dette med 8. mars eller 1. mai – altså latt LO-logoen pryde forsiden på NRK.no og være en del av NRKs formspråk. De markedsfører denne kampanjen veldig hardt, sier han. 

– Dette er å forstå som ren markedsføring. Vi står midt i en valgkamp, hvor dette er en av de mest betente sakene, og jeg lurer dermed på hva slags redaksjonell vurdering gjør de når de velger denne over andre saker, sier han. 
 
– Kan man stille spørsmål ved NRKs uavhengighet? 
 
– Det er ikke noe å stille spørsmål ved. Når de legger ut Vipps-nummeret til Klimabrølet øverst på NRK.no, så kjører de full kampanje. Det er kjempeviktig å drive god klimejournalistikk – og jeg, som mange andre, er veldig bekymret for klimakrisen, men det må vii mediene svare på gjennom god journalistikk, ikke ved å være et mikrofonstativ for enkeltaktører. 
 

 

– Ikke en upolitisk sak

Jan Arild Snoen, kommentator i Minerva. Foto: Erlend Aas

Også Minerva-kommentator Jan Arild Snoen reagerer på saken.

– Det er veldig rart at de legger ut Vipps-nummeret til aksjonen. Dette er en innsamlingsaksjon og det skal ikke NRK ha noe med. Jeg stiller spørsmål ved dette og mener NRK må svare for seg, sier han til Medier24.

Snoen legger til at han ikke har sett selve sendingen, men reagerer etter å ha sett kritikere legge ut på Twitter.

– Dette er ikke en upolitisk sak og særlig ikke så kort tid opp mot valget. Dette må NRK svare for.

 

NRK: – Vi er ikke glade

NRK-redaktør Espen Olsen Langfeldt sier til M24 at det hele er en glipp.

ESPEN OLSEN LANGFELDT, redaktør for Direkte i NRK.
ESPEN OLSEN LANGFELDT, redaktør for Direkte i NRK. Foto: NRK

– Det er en misforståelse. Dette er bilder fra arrangøren, og de har lagt på et Vipps-nummer vi ikke har blitt informert om. Det blir tatt ned nå, sier Espen Olsen-Langfeldt til Medier24.

Han forklarer at arrangøren har beklaget at de har lagt inn Vipps-nummeret inn i sendingen.

– Vi er ikke så glade for at de gjorde det uten at det var klarert med oss, sier Olsen-Langfeldt.

– Kan man stole på at NRKs klimajournalistikk er basert på redaksjonelle vurderinger?

– Ja, svarer han kontant.
 
– Nå heter organisasjonen og demonstrasjonen Klimabrølet, så det er vanskelig å komme seg unna å bruke nettopp «Klimabrølet».

Til toppen