(Faksimile: SCMP.com)
(Faksimile: SCMP.com)

- Fokus bør ikke være på vår egen forretningsmodell. Men hvordan vi kan tilpasse oss leseres vaner

Med Alibaba som nye eiere, gjør South China Morning Post som varslet: River betalingsmuren for å nå ut til hele verden.

 Nå er det kan hende vanskelig å sammenligne businessen til en avis med China i navnet, og for eksempel norske nisjemedier, lokalaviser eller rikspresse.

Men tankegodset som ligger bak endringen kan likevel være verdt å lytte til:

Til SCMP.com forteller styreformann Jack Ma i Alibaba Group dette om endringen, som ble varslet da gruppen kjøpte mediehuset i desember:

- Når vi tar ned betalingsmuren, bør ikke vårt fokus være på hvordan media skal finne den riktige forretningsmodellen, mener Ma.

- Vår prioritet bør være på hvordan vi kan endre oss for å tilpasse oss bedre til lesernes nye vaner, sier han.

- Dette er det vi må gjøre mens mediebransjen endrer seg inn i framtiden, mener Ma.

Når den 113 år gamle avisen nå river muren handler det blant annet om å nå bedre ut globalt, som en stemme fra en stadig viktigere del av verden.

Og så må man finne forretningsmodellen - gjennom å tilby free, but quality services.

Til toppen