Nå er det kan hende vanskelig å sammenligne businessen til en avis med China i navnet, og for eksempel norske nisjemedier, lokalaviser eller rikspresse.
Men tankegodset som ligger bak endringen kan likevel være verdt å lytte til:
Til SCMP.com forteller styreformann Jack Ma i Alibaba Group dette om endringen, som ble varslet da gruppen kjøpte mediehuset i desember:
- Når vi tar ned betalingsmuren, bør ikke vårt fokus være på hvordan media skal finne den riktige forretningsmodellen, mener Ma.
- Vår prioritet bør være på hvordan vi kan endre oss for å tilpasse oss bedre til lesernes nye vaner, sier han.
- Dette er det vi må gjøre mens mediebransjen endrer seg inn i framtiden, mener Ma.
Når den 113 år gamle avisen nå river muren handler det blant annet om å nå bedre ut globalt, som en stemme fra en stadig viktigere del av verden.
Og så må man finne forretningsmodellen - gjennom å tilby free, but quality services.
- LES MER om strategien på SCMP.com