- Dear Mark, skrev Aftenpostens sjefredaktør i 2016. Bildet er altså tatt i en helt annen sammenheng. Men nå er det altså et faktum at sosiale medier er en større reklamekanal enn papiraviser.
- Dear Mark, skrev Aftenpostens sjefredaktør i 2016. Bildet er altså tatt i en helt annen sammenheng. Men nå er det altså et faktum at sosiale medier er en større reklamekanal enn papiraviser. (Bilde: Erik Johansen / arkivfoto)

Mediebarometeret:

For første gang kjøper mediebyråene nå mer reklame på sosiale medier enn i papiraviser

Det viser Mediebarometeret for oktober. TV-omsetningen fortsetter å falle svakt, mens «bannerannonsen» får en uventet opptur.

Om Mediebyråforeningens mediebarometer:

  • Månedlig reklamestatistikk fra Mediebyråforeningen.
  • Tallene viser den delen av reklameomsetningen som går gjennom mediebyråene, rundt halvparten av det totale reklamemarkedet. 

Følgende mediebyråer rapporterer til statistikken:

  • Medlemmer av Mediebyråforeningen: Carat Norge AS, Futatsu AS, IUM AS, Maxus Communications AS, MEC Norway AS, MediaCom AS, MediaPlus AS, Mindshare Norway AS, OMD AS, Phd AS, RED Media Consulting AS og Vizeum Norge AS.
  • Andre: In-Sight AS, Starcom og ZenithOptimedia (Vivaki Norway AS)

Det eneste som er sikkert er at ingenting er sikkert, ser ut til å bli oppsummeringen av reklameåret 2017.

Derfor skal man nok som tidligere omtalt være forsiktig med å tolke for mye ut av enkeltmåneder.

Men når også oktobertallene fra Mediebyråforeningen er her, begynner vi å ane konturene av hvordan høsten utvikler seg:

  • Etter en tidvis god vår, fortsetter TV sin svake nedgang i oktober, med 1,3 prosent ned. Veksten for hele 2017 er nå «nede i» 3,7 prosent.
  • Papiravisene («dagspresse») får nedgang igjen, etter en sommer med oppløftende vekst. Men nedgangen i oktober er på bare 7 prosent, og ikke 20-25 prosent som vi har sett gjennom flere år.
  • Vi ser også spor av den digitale konsolideringen som tidligere er omtalt, ved at tradisjonelle digitale kanaler henter seg inn igjen. Tradisjonell nettannonsering på display og mobil omsatte i oktober for like mye som i fjor, mens det tidligere måneder har falt med mellom 10 og 20 prosent.

 

MEDIEBAROMETERET: Omsetning i oktober (1 mnd)

Alle tall 1000 kroner.

  Okt 2017 Okt 2016 Endring
Internett 334 241 299 785 11,5 %
Display 74 915 75 556 -0,8 %
Mobil/tablet 20 826 21 104 -1,3 %
Programmatisk/Nettverk 86 487 80 611 7,3 %
Sosiale medier 67 384 50 438 33,6 %
Søk 46 900 38 815 20,8 %
Video 37 729 33 261 13,4 %
TV 407 794 412 961 -1,3 %
Radio 37 448 48 003 -22,0 %
Kino 12 774 14 069 -9,2 %
Utendørs/plakat 64 298 56 162 14,5 %
Dagspresse 55 326 59 495 -7,0 %
Ukepresse/magasiner 10 165 13 929 -27,0 %
Fagpresse 3 682 3 335 10,4 %
DM 69 579 69 195 0,6 %
Andre medier 3 022 4 867 -37,9 %
Sum medieomsetning 998 329 981 801 1,68 %

 

Men samtidig som det er tendenser til «konsolidering», fortsetter veksten for sosiale medier:

I oktober klokker kategorien inn til 33,6 prosent, omtrent som 2017 som helhet, en vekst på 34,7 prosent.

Norske mediebyråer har så langt i år kjøpt reklame på sosiale medier for 500 millioner kroner. Det vil i praksis si Facebook.

Denne veksten sørger for at kategorien nå er større enn søk (Google) - men også større enn papiravisene.

Det sistnevnte skjer så langt vi kan se for første gang nå i oktober. når sosiale medier så langt i år ha ren markedsandel på 6,4 prosent, mens dagspresse har 6,3.

Og alt tyder vel på at denne forskjellen bare vil øke i tida framover.

 

MEDIEBAROMETERET: Per oktober 2017 (10 mnd)

  I år I fjor Endring Andel 2017 Andel 2016
Internett 2 672 248 2 427 378 10,1 % 34,0 % 32,1 %
Display 624 639 681 852 -8,4 % 7,9 % 9,0 %
Mobil/tablet 178 566 221 497 -19,4 % 2,3 % 2,9 %
Programmatisk/Nettverk 630 381 571 032 10,4 % 8,0 % 7,6 %
Sosiale medier 506 553 376 071 34,7 % 6,4 % 5,0 %
Søk 469 763 371 504 26,4 % 6,0 % 4,9 %
Video 262 346 205 422 27,7 % 3,3 % 2,7 %
TV 3 039 210 2 939 357 3,4 % 38,6 % 38,9 %
Radio 316 946 323 961 -2,2 % 4,0 % 4,3 %
Kino 91 478 78 055 17,2 % 1,2 % 1,0 %
Utendørs/plakat 465 340 362 801 28,3 % 5,9 % 4,8 %
Dagspresse 498 391 581 910 -14,4 % 6,3 % 7,7 %
Ukepresse/magasiner 85 927 108 099 -20,5 % 1,1 % 1,4 %
Fagpresse 25 244 24 775 1,9 % 0,3 % 0,3 %
DM 640 146 650 549 -1,6 % 8,1 % 8,6 %
Andre medier 33 862 64 532 -47,5 % 0,4 % 0,9 %
Sum medieomsetning 7 868 792 7 561 417 4,1 %    
Til toppen