Atle Hagtun (til venstre) er redaktør i Norges Taxiforbund, og reagerer på behandlingen av Finansavisen og redaktør Trygve Hegnar.
Atle Hagtun (til venstre) er redaktør i Norges Taxiforbund, og reagerer på behandlingen av Finansavisen og redaktør Trygve Hegnar. (Bilde: Scanpix / Norges Taxiforbund)

Først raljerte Trygve Hegnar mot Norges Taxiforbund og Atle Hagtun på lederplass. Så nektet Finansavisen dem tilsvar

Arrogant, frekt, vulgært. «Må lide av hukommelsestap». Karakteristikkene haglet fra Hegnar. Men forbundets redaktør Hagtun fikk ikke svare.

Tirsdag (28. mars) møtes Pressens Faglige Utvalg til siste møte før påske, og første møte med Elin Floberghagen som generalsekretær i Norsk Presseforbund.

På sakslista står 11 saker, blant dem to mot VG, nok en klage mot Finnmark Dagblad - og den tidligere omtalte klagen mot BT for dobbeltrollen til Mathias Fischer.

PFU skal også for andre gang forsøke å vurdere klagen på Budstikkas nisjenettsted Botrend.no.

Se sakslista med lenker nederst i saken.

 

Den innklagede lederartikkelen i februar.
Den innklagede lederartikkelen i februar. Foto: Faksimile

«Svart arbeid som strategi»

13. februar som alle andre dager kom Finansavisen med en skarp leder fra Trygve Hegnar. Denne gang er det Norges Taxiforbund (med flere) som får gjennomgå.

Hegnar reagerer på forbundets harde bud mot både myndigheter og taxi-appen Uber, og mener forbundets redaktør Atle Hagtun «tar debatten til et parodisk nivå når han skriver at å være Uber-drosjene er 'aksept for lovbrudd og svart arbeid som strategi'».

Hegnar mener dette er oppsiktsvekkende frekt, og peker på de mange skattesakene og svindeldommene i nettopp den organiserte drosjenæringa.

Finansavisens redaktør mener videre at Hagtun & co opptrer både arrogant og vulgært i debatten, ønsker dem velkommen til barnehagen!, og mistenker at Hagtun må «lide av hukommelsestap».

 

Fikk ikke tilsvar

Nå har Atle Hagtun klaget avisa til PFU. Ikke for lederartikkelen som sådan, men fordi han og taxiforbundet ikke fikk svare på kritikken.

Ifølge saksdokumentene sendte Hagtun først et langt tilsvar som han ha om å få publisert.

Det var imidlertid svært langt, og påkalte følgende svar fra redaksjonen:

«Hei. Vi kan selvsagt trykke et tilsvar til lederartikkelen, men dette manuskriptet er på formidable 1494 ord. Du skriver at det ikke er aktuelt å kutte det ned, men det må du nesten revurdere. Tilsvar skal egentlig holdes innenfor 400 ord, vi kan gi deg maksimalt 600.»

Hvorpå Hagtun formulerte seg i noe kortere ordelag innenfor rammen på 600 ord. Det medførte imidlertid følgende svar:

«Etter nærmere gjennomgang velger vi å avstå fra publisering. Med hilsen Gard Setsaas».

 

- Brudd på god presseskikk

I PFU-klagen mener Hagtun det er brudd på god presseskikk å nekte ham og forbundet tilsvar. Både med tanke på de skarpe karakteristikkene, og det han omtaler som «en rekke andre faktafeil».

Overfor PFU har Finansavisen i sitt tilsvar så kommet opp med en forklaring, og skriver at at Hagtuns innlegg «inneholdt et klart injurierende utsagn» om at «Uber har lovbrudd og skattesnyteri som strategi».

Finansavisen skriver videre at «dette burde Atle Hagtun fått beskjed om».

Redaktøren i taxiforbundet understreker overfor PFU:

- Hvis problemet var et enkelt utsagn i innlegget, hadde det selvsagt vært riktig å be om korrigering av dette, og opprettholder klagen.

LES MER i klagens sakspapirer på Presse.no

 

 

Dette er hele sakslista til tirsdagens PFU-møte:

 

Til toppen