Programlederne i Radio 1s frokostradio når fortsatt ikke ut til de helt store massene: Niklas Baarli, Samantha Skogrand og Lars Berrum.

Første halvår har vært begredelig for Radio 1 - men nå ser det bittelitt lysere ut

Var nede i 0,2 prosent markedsandel, men har nå begynt å klatre.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

 

Radio 1 ble relansert som radiokanal og varemerke i januar i år og er en kanal som eieren Bauer Media har brukt en del ressurser på, både i form av programledere og innhold og i form av markedsføring.

Likevel har lyttertallene vært begredelige fram til nå. 

Siden oppstarten har Radio 1 måttet se mange uker med bare 0,5 prosent i daglig oppslutning og har vært nede i 0,2 prosent markedsandel. De siste ukene er imidlertid dette blitt kraftig forbedret. I uke 18 hadde Radio 1 0,7 prosent i oppslutning, men i uke 20 var det 0,9 og i uke 21 1,2 prosnt. Alle tall fra PPM-målingene til Kantar TNS. 

Markedsandelen hadde samtidig tredoblet seg til 0,6 prosent.

Noe av fremgangen kan skyldes NRK-streiken, men det er uansett en positiv utvikling, slik programsjefen i Bauer Media ser det: 

- Vår satsning på Radio 1 er langsiktig. For det første leverer våre nye programledere fantastisk god radio på rekordtid. Vi kunne ikke håpet på bedre kvalitet på under et halvt år, sier programdirektør Kristoffer Vangen.  

Relanseringen av Radio 1, som en gang i tiden var Norges mest kjente radio-varemerke, viser at det er ikke enkelt å nå fram i 2018, i en jungel av radiokanaler og andre tilbud: 

- I tillegg viser våre analyser så langt at det fortsatt er forholdsvis få som har fått med seg at Radio 1 er tilbake, men blant dem som har fått det med seg og har prøvd, er likingen eksepsjonelt bra! Dette gir oss sterk tro på at produktet er riktig, men at vi må være enda flinkere til å gjøre flere oppmerksomme på kanalen, sier Vangen.  

Bauer Media, som også var de som la ned Radio 1 i 2016, har nå stor tro på at det var riktig å relansere Radio 1:  

- Den siste tiden har Radio 1 hatt en veldig fin utvikling i sin kjernemålgruppe unge voksne. Vi er helt trygge på at når flere oppdager at Radio 1 er tilbake – og nå som et nasjonalt tilbud – vil oppslutningen også øke i takt med det, sier Vangen i en pressemelding. 

På kommersiell side har Radio 1 blant annet inngått et spennende samarbeid med SEAT, som også nylig er relansert på det norske markedet. Samarbeidet går ut på at Siri Kristiansen i Siri og de gode hjelperne inviterer kjendiser med seg på biltur i bil fra SEAT, for å sammen løse problemer. Kjøreturene filmes og turene kan følges i sosiale medier. Turene teases på lufta. Blant kjendiser som har vært med Siri på kjøretur er Torbjørn Røe Isaksen og Magnus Devold.

Den originale gjengen på Radio 1, fra venstre: Rune Dahl, Stein Johnsen, Jill Bottolfsen, Lars Eikanger og Bjørn Faarlund.

Radio 1 begynte i sin tid som en lokalradio i Oslo og ble Norges største kommersielle radiostasjon før P4 kom på lufta.

Etterhvert ble Radio 1 også en kjede av lokalradioer i mange norske byer, med særlig fokus på de fire største byene.

De siste årene på FM slet Radio 1 i Oslo med dekningen, da de mistet sin konsesjon for å sende radio i Oslo sentrum. 

 

Powered by Labrador CMS