Landslagsjef Christian Berge under kampen mellom Sverige og Norge (25-28) i Arena Zagreb.
Landslagsjef Christian Berge under kampen mellom Sverige og Norge (25-28) i Arena Zagreb. (Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix)

Håndball løftet TV3 - var nesten like store som TVNorge i januar. Mens TV 2 faller kraftig fra i fjor

Store mesterskap betyr vinn eller tap for markedsandeler i TV-markedet, viser januartallene.

TV-tallene for januar forteller ikke uventet om store skifter i markedsandeler, målt mot 2017. Og det er som ventet direkte sport som styrer skiftene: 

  • TV3 hadde håndball-EM for herrer i år, og hovedkanalen til MTG vokser dermed fra 3,2 til 4,8 prosent andel i totalmarkedet. Dermed er kanalen tett bak TVNorge, som endte på 5,3 prosent andel. 
  • TV 2 - som hadde herrenes håndball-VM i fjor - faller fra 21,6 til 19 prosent markedsandelen. 
  • Discovery faller noe i markedsandel, men her venter trolig en meget solid februar - med vinter-OL.

TV 2s kanaldirektør Trygve Rønningen understreker imidlertid at 19 prosent fortsatt er meget solid, når man sammenligner med 2015 og 16: 

- Da er fasiten at TV 2 vokser kraftig. Vi har kommet godt ut fra startblokkene år, blant annet med en sterk Farmen Kjendis.

- Spesielt hyggelig er det også å se at TV 2 Nyhetskanalen løfter seg kraftig i januar, sier Rønningen i en melding. 

Som tidligere omtalt på Medier24 vokser Nyhetskanalen kraftig - i januar til en posisjon på hele 3,3 prosent. Blant de kommersielle TV-husene er det bare hovedkanalene TV 2, TV3 og TVNorge som er større. 

Tallene viser ellers at NRK fortsatt er landets desidert største TV-gruppe, med en samlet markedsandel på 43,4. NRK1 styrker seg sågar fra 35,8 til 36 prosent. 

 

Slik så TV-markedet ut i januar 2018 / 2017 (P10-79/P12+):

  Andel %
Kanaler 2017 2018
TV 2 21,6 19,0
TV 2 Zebra 1,7 1,2
TV 2 Livsstil 1,2 0,9
TV 2 Humor 0,7 0,5
TV 2 Nyhetskanalen 2,5 3,3
TV 2 Sportskanalen 0,7 0,5
TV 2 Sport Premium 1 1,0 0,6
TV 2 reklame-tv 29,3 26,1
TV 2 samlet 29,4 26,3
TVN 5,5 5,3
FEM 2,0 1,8
MAX 2,5 2,4
VOX 1,9 2,1
Discovery 1,1 0,9
TLC Norge 0,8 1,0
Eurosport 1 0,1 0,2
Eurosport Norge 0,5 0,2
DNN reklame-tv 14,5 13,9
TV3 3,2 4,8
Viasat 4 1,4 2,0
TV6 1,3 1,5
MTG reklame-tv 5,9 8,3
NRK1 35,8 36,0
NRK2 5,0 5,1
NRK3/Super 2,6 2,3
NRK samlet 43,4 43,4
Andre 6,8 8,1
Til toppen