Langrenn 4x5 km. stafett kvinner i Alpensia Cross-Country Skiing Centre under vinter-OL i Pyeongchang. Marit Bjørgen (t.v.) og Stina Nilsson fra Sverige på vei opp siste bakke, der det står medlemmer av både svensk og norsk støtteapparat langs løypa.Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Langrenn 4x5 km. stafett kvinner i Alpensia Cross-Country Skiing Centre under vinter-OL i Pyeongchang. Marit Bjørgen (t.v.) og Stina Nilsson fra Sverige på vei opp siste bakke, der det står medlemmer av både svensk og norsk støtteapparat langs løypa.Foto: Lise Åserud / NTB scanpix (Åserud, Lise)

Helgens medaljerush i PyeongChang ga ny rekord for TVNorge og Discovery Networks: Over en million så kvinnestafetten

På det meste fulgte 1,2 millioner nordmenn med da Marit Bjørgen spurtet inn til stafettgull. I snitt fulgte 1.000.000 sendingen.

Også herrestafetten trakk milliontall. Hele 1 million nordmenn stod opp tidlig søndag for å se Johannes Høsflot Klæbo heve det norske flagget over målgang. I snitt fulgte 785 000 sendingen, opplyser Discovery i en pressemelding.

Også skiskyttergutta trakk milliontall. 1 063 000 fulgte herrenes 15 km. Mens 787 000 fulgte kvinnenes 12,5 km.

– I dag må vi nesten låne sportsfolkets nye favorittuttrykk: Dette er helt rått. Tallene på damestafetten og herrenes 15 km skiskyting er blant de høyeste vi har hatt på tradisjonell TV noen gang. Bare én gang før har vi sett høyere seertall. I tillegg fulgte veldig mange OL-sendingene digitalt, sier Espen Skoland, kommunikasjonsdirektør i TVNorge og Discovery Networks.

– Med de tradisjonelle TV-tallene og digitalseingen til sammen, har vi aldri hatt høyere seertall på et enkelt TV-program noen gang enn vi har på damestafetten og skiskytingen.

Discovery Networks hadde rundt 200 000 startede strømmer på sine strømmetjenester Eurosport Player og Dplay både lørdag og søndag.

I snitt fulgte seeren sendingene i over to timer.

De gode seertallene bidro til at TV-gruppen satte enda en ny rekord. Aldri før ha har flere fulgt Discovery-kanalene gjennom en hel dag, enn det de gjorde på søndag, skriver de i meldinga.

Discovery Networks oppnådde en seerandel på 56,5 prosent på søndag. Blant seerne under 50 år hadde TV-gruppen en adel på 61,1 prosent. 

Til toppen