GAUTE KOKKVOLL lanserte tirsdag ny versjon av Demand the Source - sammen med en nasjonal kampanje for kildekritikk.
GAUTE KOKKVOLL lanserte tirsdag ny versjon av Demand the Source - sammen med en nasjonal kampanje for kildekritikk. (Foto: Gard L. Michalsen)

Husker du verktøyet som skulle advare mot «bæsj i skjegget»-saker? Her er Demand the Source

NMD16: Nå skal programmet testes - og ungdommen trenes opp. I dag lanserte gründerne og TV 2s Medielabben en «konkurranse i kildekritikk».

2015 var preget av usedvanlig mange tullete virale historier som nådde seriøse mediers spalter.

Og høydepunktet var kanskje VGs og TV 2s historier om nyere forskning som skulle vise at at skjegg inneholder mer avføring enn toalett. Alt selvsagt basert på tull og tøys. 

Med slik journalistikk i bakhodet, utviklet i fjor sommer Gaute Kokkvoll og Sindre Seppola ideen om Demand the Source - et nettlesertillegg hvor aktive lesere selv kunne merke saker som useriøse, falske eller lite troverdige.

HUSKER DU DENNE? (Illustrasjon med Demand the Source-verktøyet i drift).
HUSKER DU DENNE? (Illustrasjon med Demand the Source-verktøyet i drift). Bilde: ole n

De unge gründerne vant blant annet Tøyen Startup Sommer Camp i fjor med ideen. Siden har det vært litt stille.

Fram til nå!

demand the source 01

Nasjonal dugnad for kildekritikk

For under NMD ung i Bergen tirsdag - oppvarmingen til Nordiske Mediedager - lanserte Demand the Source i samarbeid med nettopp TV 2s Medielabben en nasjonal dugnad for kildekritikk. Med på lanseringen er også «pilotskolen» Nordahl Grieg videregående skole i Bergen.

- Vi skal kåre Norges mest kildekritiske skoleklasse!, sa Gaute Kokkvoll til de unge medieelevene i Grieghallen.

IMG_7430

Ved hjelp av et enkelt nettlesertillegg kan unge mediebrukere si fra om sakene de leser virker troverdige eller ikke. Ja, rett og slett bli vant til å tenke kildekritisk.

«Stemmene» elevene (og andre brukere av tillegget) legger inn, vil være synlig for alle som har Demand the Source installert i sin nettleser.

Og samtidig bidra til en overordnet statistikk:

- Alle sakene dere stemmer på, vil vi bruke til å måle hva som framstår som de minst og de mest troverdige publisistene. Og hvilke saker som engasjerer, sa Kokkvoll til elevene.

Se videosnutt fra Kokkvolls presentasjon: 

[video width="854" height="480" mp4="http://www.medier24.com/wp-content/uploads/2016/05/Demand-the-Source-NMD.mp4"][/video]

Den dugnaden varer fram til september, men målet for Demand the Source er lengre enn som så.

Overfor Medier24 understreker Gaute Kokkvoll at verktøyet selvsagt er åpent for alle, som ikke er med på skolekampanjen.

Han sier også at versjonen som nå er lansert - i dag tirsdag faktisk - er noe annerledes fra betaversjonen i fjor høst.

- I fjor høst var budskapet til brukerne at de skulle si fra om noe var misvisende eller feil. Men vi erfarte at det er en høy barriere å si fra at noe er feil, og kan også være vanskelig å dokumentere, forklarer Kokkvoll.

- Derfor utviklet vi det videre til å spørre om du stoler på dette, eller ikke. Og så skal vi få flere funksjoner etterhvert - der du kan begrunne valget og legge inn flere kommentarer. Ambisjonen er å skape et referansepunkt for kildekritikk, sier han.

MED PÅ LAGET: Journalist Silje Thalberg fra TV 2 Skole og Medielabben (t.v.) samarbeider med Gaute Kokkvoll og Demand the Source. Mediebedriftenes Landsforening bidrar også til prosjektet - her ved informasjonsrådgiver Veslemøy Rysstad.
MED PÅ LAGET: Journalist Silje Thalberg fra TV 2 Skole og Medielabben (t.v.) samarbeider med Gaute Kokkvoll og Demand the Source. Mediebedriftenes Landsforening bidrar også til prosjektet - her ved informasjonsrådgiver Veslemøy Rysstad.

Ser utover og framover

Foruten å engasjere unge lesere i kildekritikk, er selvsagt ambisjonen med den nasjonale kampanjen å øke utbredelsen og kjennskapen til Demand the Source.

Og ambisjonene stopper ikke ved norske 17-åringer:

- Nå skal vi få et minimum lovable product. Og klarer vi å engasjere 16-17-åringer, har vi et proof of concept.

- Deretter skal vi prøve å bygge videre. Målet er jo å bidra til å bygge dialog mellom publisist og leser - slik at mediene selv ser nytte i produktet og oppfordrer leserne til å gi tilbakemeldinger, sier Kokkvoll. 

Der ligger kanskje også produktets kommersielle potensial - i samarbeid med mediehusene. 

Til toppen