Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, P4-sjef Kenneth Andresen og Bauer Media-sjef Lasse Kokvik da FM-nettet ble slukket i Nordland i januar 2017.

Hver tiende radiolytter er blitt borte siden i fjor høst, viser ferske tall. Og NRK har mistet 18 prosent dekning

- Som forventet, sier radiosjef Jon Branæs om de første tallene etter NRK slukket FM-nettet på Østlandet. Han tror på økt lytting igjen i tida framover.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nå begynner tallene fra DAB-omleggingen å vise seg og uke 39 var den første hele uka etter at NRK slo av sine FM-sendere i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold.

En radioapparatmåling fra Kantar TNS (PPM), viser at NRK da totalt hadde en oppslutning på 40,3 prosent for hele Norge.

Radiolyttingen generelt er nede 10 prosent.

På akkurat samme tid i 2016 var den på 49,0 prosent.Det betyr at oppslutningen om NRK har falt med 18 prosent på et år. Det er NRK P1 som taper flest lyttere fra 33,2 prosent i uke 39, 2016 til 26,6 i samme periode i år. Samtidig er tilbakegangen mest dramatisk for NRK P3, som nesten er halvert, fra 11,6 til 6,3 prosent.

P2 går ned fra 6,1 til 5,3 prosent, viser tallene fra Kantar TNS. 

NRK var forberedt på at lyttingen gikk ned

Fungerende radiosjef Jon Branæs i NRK forklarer til Medier24 at i denne perioden så slo NRK av FM i et område hvor ca en tredel av befolkningen bor, og halvannen uke etter at P4 og Radio Norge slo av FM for alle sine kanaler i et nesten like befolkningsrikt område, nemlig Vestlandet og Sørlandet.

Fungerende radiosjef Jon Branæs i NRK.

I tillegg kommer høstferien i uke 40 og 41, som kommer til å påvirke lyttertallene negativt slik den alltid gjør, forklarer han:

– Vi har selvsagt vært forberedt på at lyttingen går ned, spesielt nå, men også generelt i hele 2017. Noe annet er ikke å forvente i et stort teknologiskifte når folk skal ha nye radioer. For oss i NRK spesielt vet vi at noen går over til de kommersielle kanalene når vi har slukket våre FM-signaler før dem. De sender jo fortsatt på FM i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold fram til 8. desember, for eksempel, sier Branæs.

Han tror derimot at radiolytting generelt kommer til å ta seg opp igjen i løpet av noen måneder:

– Slik den har gjort i Nordland allerede, og det samme med lytting til NRK totalt sett. Men små kanaler vokser og vil vokse videre på bekostning av NRK P1 og de andre store. NRK P1+ er det tydeligste eksempelet på at veldig mange har funnet seg minst én ny favorittkanal i år, forklarer radiosjefen.

– Vår viktigste jobb nå er å levere så bra radio som mulig, og være på plass med det samme gode tilbudet når enda flere lyttere etter hvert får teknologien på plass og slår på den nye radioen sin

Kommersielle taper også, men mindre enn NRK

Radiolyttingen totalt har gått ned med 10 prosent i løpet av et år. I uke 39, 2016 var den totale oppslutningen på PPM-tallene på 68,2, i uke 39, 2017 er den på 61,7 prosent, ifølge undersøkelsen. Det betyr at P4 og Bauer gjør det relativt sett bedre enn NRK, som kan i hvert fall delvis forklares med at de fortsatt sender på FM i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold. 

Det eksisterer ikke sammenlignbare tall for alle kanalene til P4 og Bauer fra 2016 til 2017, men hovedkanalene til begge grupper har mistet mange lyttere. Hovedkanalen til P4 har gått fra 20,9 prosent oppslutning i uke 39, 2016 til 16,2 prosent i uke 39, 2017. I den samme perioden har Radio Norge gått fra 12,3 til 8,9 prosent. De har med andre ord begge mistet 20 til 25 prosent av lytterne. 

Kilde: Radionytt

Powered by Labrador CMS