GLAD GJENG: Sjefredaktør Espen Egil Hansen, her sammen med Kristin Kornberg, printsjef og ansvarlig for prosjektet, Constantin Eberle, kreativ leder i Aftenposten, Anna Thurfjell, designer og Asbjørn Bakke, vaktsjef i Aftenposten.
GLAD GJENG: Sjefredaktør Espen Egil Hansen, her sammen med Kristin Kornberg, printsjef og ansvarlig for prosjektet, Constantin Eberle, kreativ leder i Aftenposten, Anna Thurfjell, designer og Asbjørn Bakke, vaktsjef i Aftenposten. (Foto: Eira Lie Jor)

Aftenposten har fått nytt design på papir: Framhever fakta, gjør sidene mer luftige og flytter debatten

I tillegg har den originale Aftenposten-logoen fra 1860 fått seg en «makeover» og havner tilbake på forsiden.

Inne i redaksjonslokalene til Aftenposten er det hektisk. Klokka har passert ett, og de siste forberedelsene til lanseringen av det nye papiravis-designet er i full gang. 

Printsjef Kristin Kornberg forteller hvilke nye designtrekk som møter leserne av morgendagens papiravis: 

– Det vi gjør er å pusse opp hele avisa og lage et nytt design som er ryddigere og tydeligere. I tillegg rokerer vi noe: Sporten havner bakerst og debatten havner lengre fram og blir en del av nyhetsseksjonen, sier hun. 

 

I tillegg til prosjektansvarlig Kornberg har teamet bestått av designer Anna Thurfjell, Aftenpostens ferske kreative leder, Constantin Eberle og Ronny Ruud

 

«Ny» logo

I tillegg til å rokere på seksjoner, har de hentet fram Aftenpostens originale logo fra avisen ble stiftet i 1860. Fra og med i dag kommer en oppdatert versjon av den til å pryde fronten av papiravisa i all sin prakt, ikke bare som en liten, rund A, slik den har gjort de siste årene. 

– Nå har vi tatt tilbake den gode, gamle Aftenposten-logoen, fra helt tilbake i 1860, som nå har blitt restaurert og lagt på førstesiden igjen, sier hun. 

I tillegg har de gjort spaltene bredere, løftet fram de visuelle elementene, satset hardere på infografikk og grafer og gitt sakene mer rom til å puste. 

Kornberg håper at leserne kommer til å sette pris på omleggingen og det nye designet. 

– Det som folk kommer til å merke, forhåpentligvis, er at det ser ryddigere ut, luftigere og faktabokser og grafer er tydeligere enn før, sier hun. 

Alle involverte i prosjektet er spent på hvordan leserne vil ta imot det nye designet. Kornberg forteller at fokusgruppa de inviterte til å se på designet var delt i to. 

– Halvparten elsket det og den andre halvparten lurte på hvor deres favorittdel av avisa har blitt av, sier hun og ler. 

UTKAST: Slik blir de nye papirsidene seende ut. Foto: Eira Lie Jor

 

– En statement

Sjefredaktør Espen Egil Hansen forteller at de investerer i noen av avisas mest lojale lesere: papirleserne. I tillegg handler det om helhetsinntrykket av merkevaren Aftenposten. 

– Vi gjør en ren investering i papiravisa. Det handler om å få det til å henge bedre sammen med det digitale i design, farger og så videre. 

– Det vi ikke har skjønt før nå er at den logoen har endret seg mange, mange ganger. I alle fall 16 ganger siden 1860. Den første var veldig fin, men var litt amatørmessig laget, sier han. 

Derfor har de fått den restaurert i London. Espen Egil Hansen kaller det å hente tilbake den gamle logoen for en «satement» mot «fake news» og angrep på fakta. 

– For oss er dette en statement. Med angrepene på pressen, på fakta og diskusjonen rundt «fake news» er dette er en markering for oss: Vi har vært her lenge og vi har tenkt til å være her lenge. Nå forsterker vi fakta og så markerer vi det med den originale logoen vår, sier Hansen. 

 

– Handler om å koble alt vi gjør sammen

– Hvorfor investere i papiravisa når det digitale blir viktigere og viktigere? 

– Det digitale blir viktigere og viktigere, men papiravisa er veldig viktig, spesielt for Aftenposten, som en av de store papiravisene i Europa. Det er en veldig viktig flate for oss, særlig siden de som leser oss på papir er veldig lojale, sier han. 

Han mener at videreutviklingen av mediehuset Aftenposten handler om en rekke ting: 

– Vi må gjøre to ting: Utvikle Aftenposten for yngre generasjoner og samtidig sørge for kvalitet på papiravisa. Vi må faktisk gjøre begge deler, sier han. 

Videre sier han at det nye designet handler om å utvikle merkevaren, ikke bare på papir, men på alle plattformer der Aftenposten møter sine lesere. 

– Nå er det redesign av papiravisa, og dette handler om å sakte, men sikkert koble alt vi driver med sammen. Tidligere var Aftenposten bare papiravisa, men nå er vi mye mer. 

 

Henter fram tradisjonen

Svenske Anna Thurfjell er hentet inn som designer for prosjektet – og forteller at hun fikk den første telefonen med en overraskende forespørsel fra Aftenposten for ganske nøyaktig et år siden. 

– Aftenposten er en av de store merkevarene i Skandinavia. Den er veldig tradisjonsrik, faktabasert og opptatt av kvalitet. Derfor ble jeg litt overrasket da jeg så at de kommuniserte ulikt rundt hvem de er på nett og papir, sier hun. 

Sjefredaktør Espen Egil Hansen, her sammen med Anna Thurfjell, designer Constantin Eberle, kreativ leder i Aftenposten Kristin Kornberg, printsjef og ansvarlig for prosjektet Asbjørn Bakke, vaktsjef. Foto: Eira Lie Jor

Det hun viser til er at de bruker hele Aftenposten-navnet som logo på nett, men en annen logo på forsiden av papiravisa. 

– Jeg tenkte: Dette er forvirrende. Researchen vår viste at den originale logoen var veldig vakker. Samtidig er den fra samme tidsperiode som en del av de andre store avisene ble grunnlagt, som The New York Times og Frankfurter Allgemeine, sier hun og legger til: 

Flere av de tradisjonsrike avisene bruker fortsatt de gamle logoene fra den tiden, med svarte bokstaver i en litt snirklete font. Ifølge Thurfjell handlet det allerede på 1860-tallet om å se etablert ut. 

I tillegg til logoen har det vært viktig å løfte fram det visuelle bedre. 

– Vi har jobbet med å gjøre bildeflatene større, finne ut når vi skal blåse opp bilder og når vi skal ha små portretter, samt å integrere infografikk bedre, sier hun. 

– I tillegg har vi jobbet med å definere en rytme for ulike saker. For mange saker ser helt like ut, det er et problem de aller fleste aviser har, men det gjør leseropplevelsen dårligere. 

 

Hentet kreativ leder fra Berlin 

Aftenpostens kreative leder, Constantin Eberle, er hentet til avisa fra et designbyrå i Berlin. 

Constantin Eberle, kreativ leder i Aftenposten, Foto: Eira Lie Jor

– Reisen min begynte for fire og et halvt år siden, da jeg var ansvarlig for Aftenposten-jobben i selskapet som ledet redesignprosessen i 2014. Da bodde jeg her i to og en halv måned. Jeg forelsket meg i Aftenposten og Oslo, og i sommer ble jeg sjarmert av Espen og takket ja til å være med på denne reisen, sier Eberle. 

Han er svært glad for å ha blitt med på Aftenposten-laget, og gleder seg til å ta hele den nye verktøykassa i bruk. 

– Jeg er stolt av å være en del av Aftenpostens team og har nå en kjempeflott verktøykasse jeg kan bruke i mitt arbeid, sier han. 

Til toppen