Medier24 jubler over å ha fått 1.000 betalende abonnenter. Fra venstre: Redaktør og daglig leder Erik Waatland, vaktsjef Eira Lie Jor, kommersiell leder Julie Hansson Tangen og journalist Ole Gunnar Onsøien.
Medier24 jubler over å ha fått 1.000 betalende abonnenter. Fra venstre: Redaktør og daglig leder Erik Waatland, vaktsjef Eira Lie Jor, kommersiell leder Julie Hansson Tangen og journalist Ole Gunnar Onsøien. (Ole Gunnar Onsøien)

KOMMENTAR

I dag jubler Medier24 over en milepæl: Vi har nemlig fått 1.000 betalende abonnenter

Vi lovte å alltid være helt gratis, men måtte svelge ordene for et par måneder siden. Nå får vi endelig betalt. Men vi har ingen planer om å slutte å vokse.

Mye har skjedd i Medier24 de siste månedene. 

Vi har fått ny redaktør og daglig leder, skiftet lokaler, står midt i rekruttering, satser på brukerbetaling – og jobber med ting i kulissene som vi ikke vil snakke så høyt om ennå.

Dette gjør vi samtidig som vi arbeider knallhardt med å være først og best ute med nyheter fra mediebransjen. Uansett hvor mye som skjer, så skal vi aldri slutte å «få det på - for faen!».

Det er det vi lever av.

I dag, fredag, unner vi oss derimot å ta en bitteliten pust i bakken, for vi kan markere at vi har fått 1000 betalende abonnenter - og det siden vi så smått begynte like før sommeren.

Noen velger å abonnere privat, men stadig flere av bransjens store aktører tegner for alle ansatte. Det er hyggelig!

Og det i en nettavis som lovte å aldri gjemme seg bak betalingsmuren.

Vi hadde ikke noen strategi, ingen plan – og ingen «bank» med innhold som skulle konvertere folk. Men vi hadde litt troen, etter å ha sett kolleger brøyte vei over hele landet.

Medier24 hadde ikke tid til å utrede, analysere og ta en «veloverveid» avgjørelse på om brukerbetaling var noe for oss, så vi «gønna» bare på. Dette er kulturen vår:

Vi prøver, lykkes eller feiler - og går videre.

Og vi aner ikke om vi vil lykkes på lang sikt – eller om vi bare har vært heldige. Tallet kan jo for ordens skyld synke igjen – og det kan skje uforutsette ting. Men vi fortsetter litt naivt å tro på at brukerbetaling er veien for oss fremover.

Det betyr på ingen måte at vi ikke skal ha åpne saker.

En vesentlig del av vår identitet handler om å sette dagsorden – og få ut snakkiser. Og sette et kritisk søkelys på tema som krever et bredt publikum.

Men for noen utvalgte saker skal vi tørre å ta oss betalt.

Som for eksempel når vi bruker uker på å grave i lønnsforskjeller i NRK og i Kulturdepartementet, reiser på reportasjetur til USA, avdekker MeToo-saker i mediene – eller bruker masse penger på å reise rundt i Norge og møte alle de flotte lokalmediene – som betyr så mye for oss.

De siste ukene har vært krevende for oss.

Derfor er det ekstra moro å kunne feire seg selv litt. Jeg er ufattelig stolt over Julie, Eira og Ole Gunnar som står på hver eneste dag for å gjøre Medier24 enda mer relevante, tøff og spennende.

Brukerbetaling er en mulighet for oss til å lage enda bedre – og mer – journalistikk. Og fortsetter det i denne retningen, så ligger vi an til å kunne bli enda flere hoder.

Det betyr at vi evner å være en enda bedre vaktbikkje i mediebransjen.

Det trengs, for å si det forsiktig. 

Til toppen