Noen av TV 2s nyhetsprofiler under innkjøring av det nye studioet i Bergen. Denne vinteren lages alle nyhetssendinger herfra, mens Oslo flytter inn i nye lokaler.

I fjor var TV 2 Nyhetskanalen Norges sjuende største TV-kanal - og forrige helg ble det ny «all time high»

- I en tid med sterk nedgang, blir Nyhetskanalen stadig viktigere, sier TV 2-redaktør Karianne Solbrække. Det synes både på dekning og enkeltsendinger: Med over 200.000 seere en sen fredag kveld sørget Jemtland-saken for ny rekord.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det har ikke manglet på tall og historier om nedgang i TV-bransjen de seneste åra. Det store bildet forteller at folk ser stadig mindre «lineært» - og norske TV-selskaper klarer ikke å hente inn det tapte i den digitale konkurransen mot Netflix og HBO.

Men i en tid hvor alle piler peker nedover, holder TV 2 Nyhetskanalen seg imponerende stabilt:

  • I sitt 11. år fikk kanalen i fjor en markedsandel på 2,9 prosent. Bare NRK1, TV 2, TVNorge, TV3, NRK2 og Max var større.
  • Nyhetskanalen har gradvis tatt markedsandeler fra 0,5 i 2007, via 2,0 i 2012 og nå 2,9.
  • Kanalen vokser ikke lenger veldig i daglig dekning i antall seere, som fortsatt er på rundt en halv million seere. Men relativt sett er det sterkt:
Tallenes tale for Nyhetskanalen: Den absolutte veksten har stoppet opp, men i et sterkt fallende marked tar kanalen stadig nye andeler.

- I et fallende marked holder Nyhetskanalen seg veldig stabilt, påpeker nyhetsredaktør Karianne Solbrække.

Seertiden - blant dem som ser på - holder seg også stabilt på 38 minutter.

 

Politi ga ny rekord

Og det er i dette sterkt fallende markedet at kanalen forrige helg også satte ny «all time high»:

22-nyhetene fredag 12. januar hadde 202.000 seere. Da sendte kanalen hele pressekonferansen hvor politiet informerte om at ektemannen ble pågrepet i Jemtland-saken.

Det er tidenes mest sette program på kanalen. Den forrige toppen stammer ikke overraskende fra 22. juli 2011. På ettermiddagen da satte TV 2 rekord, med 174.000 seere.

Nyhetsredaktør Karianne Solbrække.

Slike store saker og hendelser er midt i kjernen for Nyhetskanalens oppdrag:

- Vi har fått en posisjon hvor folk vet at vi leverer når det er breaking news. Det må være forutsigbart, og da er det viktig å levere hver gang seerne forventer det, sier Solbrække.

- Dere har tidligere uttalt at NRK med sin direktesatsing utfordrer Nyhetskanalen. Hvordan opplever du at det har blitt?

- Jeg har inntrykk av at lista deres er lavere enn før, men du ser at det ofte går på NRK2 eller bare på nett. Det skal mye til før de kaster om på hovedkanalen. Og nettopp den forutsigbarheten vi har er viktig. Derfor tror vi posisjonen vår står seg godt, sier Solbrække.

 

Fortsetter med samme oppskrift

Da hun ble nyhetsredaktør høsten 2016 samlet selskapet hele nyhetsoperasjonen i en organisasjon. Nyhetskanalen er ikke lenger en egen avdeling på siden, men selve kjernen i nyhetsoppdraget.

«Breaking news» er den ene delen av dette. Den andre handler om den løpende nyhetsdekningen, med en kombinasjon av oppdateringer og dybde.

- Vi skal levere godt og relevant innhold gjennom hele dagen - med en kombinasjon av siste nytt og fordypning. Mens NRK har Dagsnytt Atten, gjør vi jo på mange måter det samme hele døgnet, sier Karianne Solbrække.

Og denne modellen ligger ganske fast, sier nyhetsredaktøren:

- Noe av nøkkelen er nettopp at folk får oppsummert de viktigste nyhetene hver halvtime. Det kan være at vi justerer på noen flater, men jeg tror ikke vi kommer til å begynne med tunge magasinprogrammer, som vi ser en tilsvarende kanal i Danmark har.

- Men mindre endringer i sendeskjemaet kan komme?

- Vi ser hele tida på nye ting, men vi har ingen konkrete planer å melde om akkurat nå, sier Solbrække.

 

Tror på videre vekst

Til gjengjeld er det store endringer bak kamera:

I høst flyttet bergenskontoret inn i Media City Bergen med nye studioer. I Oslo flyttet TV 2 før jul ut av Karl Johans gate og til Bjørvika, hvor de nye studioene kommer opp i løpet av våren.

Store investeringer som forteller om fortsatt tro på TV-nyheter.

- Og Nyhetskanalen skal vokse videre?

- Det er sunt å ha hårete mål, og jeg tror vi skal klare fortsatt vekst. Samtidig skal vi først og fremst jobbe for å beholde den andelen og seertiden vi har gjennom å levere et godt produkt, sier Solbrække.

I tallene her har vi først og fremst snakket om lineære seertall. Nyhetskanalen er tilgjengelig for abonnentene av TV 2 Sumo, men både av hensyn til distributører og eget produkt blir den neppe helt åpent tilgjengelig på nett.

Men nettopp på store hendelser kjøres strømmen gjerne rett ut på tv2.no, opplyser Solbrække.

 

Powered by Labrador CMS