Inntektene faller i Polaris Media: Papiravisene drar ned resultatet

- Annonsemarkedet har hatt en litt vanskeligere start på året enn fjoråret, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mandag presenterte Polaris Media sitt første kvartal i 2019. Det viser en nedgang i inntektene på tre millioner som en følge av svikt i annonsemarkedet på print med 10 millioner.

Nedgangen kunne vært enda verre, men stabiliseres av vekst i det digitale annonsemarkedet med åtte millioner - samt vekst på 1 mill. i distribusjon.

- Annonsemarked har hatt en litt vanskeligere start på året enn fjoråret, noe som har resultert i et mindre fall i inntektene og resultatnedgang. Fallet fra papirbaserte annonseinntekter har vært relativt betydelig i første kvartal, spesielt skyldes dette et noe endret konkurransebilde innenfor dagligvarebransjen, sier konsernsjef Per Axel Koch.

Polaris Media Q1 2019.

Mediekonsernet ender med et driftsresultat (EBITDA) på 21 millioner, som er en nedgang fra 24 millioner ved første kvartal i fjor. Kostnadene er på samme nivå.

Brukerinntektene øker med fem prosent på samme tid.

Polaris Media har vært gjennom både oppturer og nedturer den siste perioden med oppkjøp av Stampen Media AB, rettssak mot et advokatfirma og involveringen med det konstante bråket med eierskapet rundt Trønder-Avisa konsern.

Polaris Media Q1 2019.

Nøkkelfunn

  • Flere abonnenter og 5% vekst i abonnementsinntektene
  • Vekst i distribusjon av netthandelsprodukter og dagligvarelevering
  • Nedgang i trykkeriinntektene og annonseinntekter papir. Svakere annonsemarked sammenlignet med 2018.
  • Polaris Media Midt-Norge og Polaris Media Nordvestlandet har hatt god resultatutvikling, mens det er resultatnedgang i Polaris Media Nord-Norge og Polaris Trykk.
Powered by Labrador CMS