NYTT STUDIO: Viasat-sjef Vegard Klubbenes Drogseth er fornøyd med sportskanalenes nye studio. MTG-kanalene har dermed for første gang bygget eget TV-studio i Akersgata, hvor de minste og enkle studioproduksjonene vil lages.
NYTT STUDIO: Viasat-sjef Vegard Klubbenes Drogseth er fornøyd med sportskanalenes nye studio. MTG-kanalene har dermed for første gang bygget eget TV-studio i Akersgata, hvor de minste og enkle studioproduksjonene vil lages. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Ja, det går nedover med lineært TV. Men det vil leve i mange år til, mener Viasat-sjef Vegard Drogseth

Han lever av å selge parabol, og lanserte nettopp fire nye TV-kanaler. Men Vegard Klubbenes Drogseth er ikke så opptatt av hvor du ser på - så lenge du gjør det.

- Den tradisjonelle TV-seeren ser fortsatt veldig mye. I store grupper står vi fortsatt veldig sterkt. Ikke minst på sport, sier Vegard Klubbenes Drogseth til Medier24. 

Akkurat det er han kanskje programforpliktet til å si: Han er administrerende direktør for MTG-selskapet Viasat, som litt forenklet sagt lever av å selge parabol-TV til norske seere. 

Litt for enkelt kanskje - mer om det litt senere. 

- Og så må du huske at tiden vi bruker til å se på «levende bilder» og videounderholdning, den øker. Jeg savner kanskje litt mer fokus på veksten vi har på andre plattformer. Så blir det opp til oss å levere innhold, og forretningsmodeller vi kan leve av, sier han. 

Eller som tallene viser: TV-konsumet faller nå med 30 prosent årlig for de yngste. 

Men blant nordmenn mellom 20 og 29 abonnerer samtidig 7 av 10 på Netflix.

 

Ja, det blir færre kunder. Men ikke i full fart

Tirsdag er det MTG som skal lansere sitt høstprogram, som siste norske TV-hus. Her til lands består konsernet av MTG TV, som omfatter TV 3 og søsterkanalene, parabolselskapet Viasat og P4-gruppen. 

Blant nyhetene denne høsten er Viasats lansering av fire nye sportskanaler. De «gamle» kanalene Viasat Sport, Hockey, Motor og Fotball forsvinner og Viasport +, 1, 2 og 3 lanseres

Og når vi sier at Viasat i Norge lever av å selge parabol, så er det altså litt forenklet - fordi selskapet også driver disse sportskanalene. Som distribueres enten gjennom egne paraboltjenester, andre TV-distributører som Get og Canal Digital - eller som strømming gjennom Viaplay. 

Men parabolinntektene står fortsatt for 518 millioner av omsetningen på 686 millioner kroner i fjor. En nedgang på rundt 8 prosent fra året før.

  • Se flere tall nederst i saken. 

- Det blir færre parabolkunder?

Vegard K. Drogseth har tro på framtida.
Vegard K. Drogseth har tro på framtida. Foto:  Gard L. Michalsen

- Ja, vi mister litt for hvert år. Men det går saktere enn mange kanskje tror. Og husk at parabol for mange fortsatt er viktig - det er ikke alle som bor i «ring 3» med det tilbudet vi har her i Oslo av verken kabel eller bredbånd. Våre parabolkunder har faktisk aldri vært mere fornøyde ennå.

- Hvor lenge lever parabol som distribusjon, tror du?

- Det er vanskelig å spå, men jeg tror parabol skal leve i mange år til og i «overskuelig framtid». 

- Men dagens unge - de kjøper seg kanskje ikke parabol om 20 år?

- Nei, skal vi se så langt inn i framtida - så er det nok store endringer. Men de skal vi være med på. Jeg er fremtidsoptimist – ingen grunn til å være noe annet!

 

Sender over 1000 direktesendte fotballkamper

Drogseth minner om at Viasat ikke bare har et «lineært» bein. Selskapet veves stadig tettere sammen med MTGs nordiske Viaplay-plattform for strømming av serier og film, og siden 2011 har Viasats norske parabolkunder fått Viaplay inkludert i abonnementet sitt.

Viasat står også sterkt innen direktesendt sport, som er blitt stadig viktigere for TV-kanalene de seneste åra. 

- Med fire kanaler og mer fleksibilitet kan vi sende enda mer sport. Det neste året skal vi vise over 1000 direktesendte fotballkamper. Vi lager også en bedre «pakke» rundt det. Live sport er utrolig viktig for å være relevant som totaltilbyder av underholdning; det er ingenting som fortsatt samler folk foran TV-en på denne måten, sier Drogseth. 

Mens noen idretter og turneringer jevnlig bytter kanaler, har Viasat «eid» Champions League i Norge siden 90-tallet. Neste år begynner nok en treårsperiode med denne diamanten. 

Men en ting er nytt fra høsten 2018: Da skal TV 2 sende et par kamper i uka, etter å ha kjøpt disse fra MTG/Viasat. 

- Vi i MTG kommer til å vise enda flere kamper neste sesong, nå også med kamptider både klokka 19 og 21. Rettigheter til store turneringer og ligaer er viktig for alle, og med den kostnadsutviklingen vi ser her, så er det ikke unaturlig at det oppstår nye samarbeid. Det ser vi også i flere land. I Danmark samarbeider MTG med Discovery, for eksempel, sier Drogseth. 

 

- Må samarbeide mer

En annen og forholdsvis ny modell for TV-serier ser vi også rundt andre sesong av Okkupert, som kommer 29. september - men da på Viaplay først. Og et halvt år senere sendes den på TV 2. 

I likhet med sport har dramaserier også blitt mye dyrere - ikke minst i konkurranse med globale aktører. Og noe av svaret er mer samarbeid, mener Vegard Klubbenes Drogseth: 

- Jeg mener jo generelt at bransjen må få ut fingeren og samarbeide enda tettere og bedre enn vi gjør i dag. Det håper jeg vi ser mer av. Hvis ikke tror jeg det blir enda vanskeligere å konkurrere mot de internasjonale gigantene. 

- Samarbeid om hva?

- Det kan være for eksempel rettigheter, produksjoner, eller andre ting. Jeg tror konkurransen tvinger oss til det. Hvis du heter HBO, kan du godt bruke 100 millioner kroner på en episode. Men det har ingen nordiske aktører muligheten til, sier Drogseth. 

- Tror du vi vil ha både Viaplay, Dplay / Eurosport Player og TV 2 Sumo om noen år - er det plass til alle?

- Jeg tror det er marked for mer enn én tjeneste, ja. Men du vil kanskje se helt nye former for samarbeid, eller nye nisjetjenester. 

 

- Alt var ikke bedre før

Vegard Klubbenes Drogseth (39) omtaler seg selv som en «seriejunkie», ser mye på TV og har da også vært i bransjen siden 2004. Da begynte han som trainee i MTG. Siden var han flere år i RiksTV, før han i 2012 «kom hjem» og ble direktør for Viasat.

Mye har skjedd på disse årene, og Drogseth minnes godt hvor annerledes ting var for 13 år siden: 

- Jeg husker en av mine første oppgaver den gang var å få til salg av abonnement på parabol via nett. Den gang hadde vi ikke en egen nettside for det…

- Den gang var parabol den eneste TV-distribusjonen for mange, og dere kunne ta godt betalt for et langt mindre tilbud enn i dag. Var det «bedre før»?

- En gullalder, sier Vegard K. Drogseth.
- En gullalder, sier Vegard K. Drogseth. Foto: Gard L. Michalsen

- Nei, det kan jeg ikke si. Vi lever jo i en gullalder for alle som er interessert i TV, film og underholdning. Det investeres enorme summer i innholdsproduktene, TV-teknologi og seerne har aldri fått et bedre tilbud enn nå. Viasat Ultra HD-kanalen vår er et eksempel på innovasjon de siste årene.

- Men det er mer utfordrende, det er det ingen tvil om. Fordi det er mer komplekst i dag. Du kan definitivt ikke planlegge fem år fram i tid. 

- For fem år siden kom Netflix. Sov TV-bransjen mens de tok posisjonen som markedsleder?

- Jeg tror ikke vi helt visste hva som ventet oss. Det var vanskelig å forstå hvor stor effekt dette ville ha, og det ble definitivt en vekker for bransjen, sier Drogseth. 

- Og det er ingen tvil om at det har vært vanvittig bra for konkurransen og utviklingen for TV-underholdning, legger han til. 

Konkurransen har også skviset marginene. Man skulle kanskje tro at en digital kunde er mer lønnsom enn en som skal få en parabolantenne i posten. 

Slik er det dog ikke; marginene er langt tøffere der konkurransen er global.

Men også her vil prisene gå opp, spår Viasat-sjefen. 

- Bare se på prisutviklingen på TV-pakker de seneste åra, sier Drogseth. 

Eller for å nevne storebror igjen: 

- Nå satte jo nettopp Netflix opp prisen. Det gjør at andre også kan gjøre det. 

 

 

Til toppen