Karin Pettersson
Karin Pettersson (Foto: Schibsted )

FOLK

Karin Pettersson gir seg som public policy-direktør i Schibsted. Blir kultur­redaktør i Aftonbladet

Petra Wikström tar over som public policy-direktør i konsernet, opplyser de i en pressemelding.

Petra Wikström tar over som direktør med ansvar for public policy i Schibsted, skriver selskapet i en pressemelding.

Hun tar over etter Karin Pettersson, som blir ny kulturredaktør i Schibsted-eide Aftonbladet, etter at Åsa Linderborg takket for seg som kulturredaktør tidligere i år. Pettersson har tidligere vært politisk redaktør i Aftenbladet, men gikk over til ny rolle i 2018. 

Wikström er glad for å få muligheten til å ta over etter Pettersson. 

– Jeg er stolt over å få denne muligheten i Schibsted til drive vårt arbeid med målsetting om å nå et balansert regelverk for det digitale markedet. Et rettferdig konkurransemiljø på internett, så vel som muligheten til å kunne bruke data, er avgjørende for utviklingen av våre tjenester og uavhengig journalistikk. Det er også viktig at vi har effektive regler for sosiale nettverk i kampen for å sikre demokrati og ytringsfrihet på nettet, sier Petra Wikström i meldingen.

Kristin Skogen Lund er fornøyd med nyansettelsen. 

– Petras omfattende erfaring med å håndtere sentrale, politiske spørsmål og jobbe strategisk med disse vil være en viktig ressurs for Schibsteds public policy-arbeid fremover, sier Schibsteds administrerende direktør Kristin Skogen Lund i meldingen og fortsetter: 

– Vi er veldig glade for at Petra nå tar over som leder av public policy.  Schibsted ønsker ikke bare å være en ledende, digital aktør, vi ønsker også å prege den offentlige debatten og gjøre vår stemme hørt i sentrale spørsmål med påvirkningskraft på samfunnet vi lever i. Der vil Petra spille en viktig rolle for oss.

Karin Pettersson, som nå blir kulturredaktør i Aftonbladet, har tro på at etterfølgeren vil gjøre en god jobb, blant annet med å følge opp arbeidet de har gjort med regulering av sosiale medier. 

– Dette er en av de store spørsmålene i vår tid og en enorm utfordring som både medieindustrien og samfunnet for øvrig må takle. Teamet vil ha mye fokus på dette også fremover, og jeg er veldig trygg på at Petra med sin erfaring vil håndtere dette arbeidet på beste mulige måte, sier Karin Pettersson i meldingen. 

Petra Wikström tiltrer i stillingen 1. januar 2020, opplyser Schibsted i meldingen. 

Til toppen