GUNNAR BJØRKAVÅG, konsernsjef i NHST Media Group. (Foto: NHST)

Kostnadskutt og abonnement gir effekt for DN-eier. Solid resultatvekst og sterkt fjerde kvartal fra NHST Media Group

Men annonseinntektene faller betydelig igjen. Konsernet «vrir omsetningen» mot abonnementsprodukter, for mer forutsigbarhet.

Amund Djuve, sjefredaktær og direktør i Dagens Næringsliv.
Amund Djuve, sjefredaktær og direktør i Dagens Næringsliv. Bilde: Gard L. Michalsen

Dagens Næringslivs eier, NHST Media Group, presenterte onsdag et etter forholdene godt resultat for 2016 og særlig fjerde kvartal i fjor. 

Kostnadskuttene i fjor ga mot slutten av året for alvor gitt effekt, samtidig som abonnementsinntektene vokser. Omsetningen i kvartalet landet på 337 millioner kroner, litt opp fra året før. Vel å merke inkludert Morgenbladet, som NHST nå eier 90 prosent av. Uten dette ville omsetningen ha falt. 

Fjerde kvartal ender med et resultat (EBITDA) på pene 23,4 millioner kroner - hele 399 prosent bedre enn samme periode i 2015. Da var EBITDA-en på magre 4,7 millioner. 

2016 som helhet ender med en omsetning på 1,325 milliarder kroner, og en EBITDA på 75,8 millioner. Det er en vekst på 40 prosent målt mot året før. Marginen er riktignok «bare» 5,8 prosent, men det er likefullt godt målt mot de seneste åra og særlig et tøft 2015. 

  • Se flere tall nederst i saken!

 

DN (og Morgenbladet) utgjør rundt halvparten av konsernets virksomhet.
DN (og Morgenbladet) utgjør rundt halvparten av konsernets virksomhet.

Annonseinntekter ned - abonnement blir viktigere

DN og Morgenbladet utgjør vel halvparten av omsetningen i konsernet, mens resten kommer fra internasjonale publikasjoner og ikke minst vekstselskapet Mynewsdesk, som selger PR-tjenester og medieovervåking.

Mynewsdesk vokser fortsatt, og leverer i fjerde kvartal også et lite overskudd på 1 million kroner. 

Det er fortsatt Dagens Næringsliv som bidrar til nesten hele bunnlinja, med 22 millioner kroner i EBITDA fjerde kvartal. For alle publikasjoner melder konsernet om vekst i abonnementsinntekter, og fallende annonseinntekter.

Mens tredje kvartal ga en lovende annonseutvikling, falt nå annonseinntektene i fjerde kvartal med 15 prosent igjen. 

NHST blir stadig mer avhengig av abonnementsinntekter.
NHST blir stadig mer avhengig av abonnementsinntekter.

Konsernet peker i kvartalsrapporten på at abonnementsinntektene blir viktigere framover, slik de har blitt over de seneste åra. Om framtidsutsiktene heter det blant annet: 

- Konsernets omsetning vris i stadig større grad mot abonnement. Abonnementsproduktene i publikasjonene utgjorde 40 prosent av totale inntekter i 2016, og inkluderes abonnementsproduktene i mediaservice var andelen over 56 prosent. Den trenden ventes å fortsette, og vil over tid gi konsernet større grad av forutsigbarhet

Videre vil «den digitale omstillingen» fortsette med større kraft inn i 2017, melder konsernet. Digitalisering og standardisering i mediehusene skal forhåpentligvis gi effekt

 

Slik så 2016 ut for NHST Media Group AS

Resultat og regnskapstall for fjerde kvartal og 2016.
Resultat og regnskapstall for fjerde kvartal og 2016.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Til toppen