Da Medier24 var innom en fredag før sommeren hadde mange tatt ferie, men disse fire møtte vi hos Skarland Press. Fra venstre: Synnøve Prytz Berset, Henriette Sanner, Henrik Sakshaug og Thor-Jostein Egeland.
Da Medier24 var innom en fredag før sommeren hadde mange tatt ferie, men disse fire møtte vi hos Skarland Press. Fra venstre: Synnøve Prytz Berset, Henriette Sanner, Henrik Sakshaug og Thor-Jostein Egeland. (Bilde: Gard L. Michalsen)

Kraftig omstilling ga effekt for Skarland Press: Snudde mange år med minus til 18,5 prosent driftsmargin

Valget stod mellom endring eller avvikling i sakte film. Thor-Jostein Egeland & co valgte det første: - Vi jobber smartere og løser de samme oppgavene med mindre ressurser.

Skarland Press AS hadde levert underskudd i flere år, og ved inngangen til 2015 så det mørkt ut for det tradisjonsrike fagpresseforlaget. 

Daglig leder Thor-Jostein Egeland beskriver situasjonen slik i dag: 

– Vi visste at om vi ikke maktet å bedre situasjonen i løpet av 2015, ville det tidlig i 2016 være kroken på døra. 

Kostnadene var for høye, inntektene fulgte ikke etter og regnestykkene gikk rett og slett ikke opp. 

Selv tok Egeland over før jul 2014. Han hadde også fått medieveteran Stig W. Seljeseth som styreleder. 

Og de bestemte seg: Dette skulle de rydde opp i. 

Det har gitt resultater: 

  • Etter fem år på rad med underskudd, leverte selskapet i 2015 solide 5 millioner kroner i pluss. 
  • I 2016 gikk det enda bedre: Et resultat på 9 millioner kroner, av en omsetning på 49,5 millioner. Det vil si en driftsmargin på hele 18,5 prosent

Se regnskapstall nederst i saken.

 

Ryddet opp og effektiviserte

Skarland Press er et av Norges eldste fagpresseforlag, med historie tilbake til 60-tallet.

Fagbladene som Skarland Press gir ut.
Fagbladene som Skarland Press gir ut.

Selskapet eies av Norsk Energi- og Miljøteknisk forening, og gir ut seks tradisjonelle fagblad på papir - blant annet Norsk VVS, Rørfag, og Byggdrifteren. 

Og hadde naturlig nok ikke lyst til å slutte med det. Men hva var det som måtte til - og lyktes? Oppskriften er akkurat like enkel, eller vanskelig, som det høres ut: 

- Vi i ledergruppen gikk gjennom hele drifta, alt av avtaler og bestemte oss for å sette hele organisasjonen på nytt igjen. I dag leverer vi mer, men bruker mye mindre ressurser på det, sier Egeland. 

Det vil også si at selskapet har blitt færre ansatte; fra nærmere 20 til 13. Skarland Press bruker i dag mer frilansere, og henter fagkompetanse der den til enhver tid trengs. Også internt er produksjonen lagt helt om, en slags miniatyr av den mye omtalte «deskmodellen» til Egmont Publishing: 

- Før hadde vi egne redaksjoner og redaktører for alle bladene. Sånn kan vi ikke ha det når vi er et så lite selskap, sier Egeland. 

- Og vi kan heller ikke sitte her på Tøyen og gjøre alt selv. Vi er blitt mye mer fleksible, jobber smartere og løser de samme oppgavene med mindre ressurser. 

På veien dit har bladforlaget også gjort noe med innholdet. Også journalistikken må være i «takt med markedet». 

- Vi må vite hvilke saker som selger og levere på det. Det skal selvsagt være med faglig tyngde og god troverdighet. Men saker som ingen leser, har ingen verdi, sier Egeland. 

 

Ser også framover

Skarland Press gir ut de nevnte seks tidsskriftene med til sammen rundt 70 utgivelser i året, inkludert noen bøker og andre publikasjoner. 

Mediehuset er også blitt en stor aktør på eventer og konferanser, og Egeland mener det blir en stadig viktigere arena å møte både lesere og kunder på. 

Daglig leder Thor-Jostein Egeland har gjennomført en solid omstilling de siste åra.
Daglig leder Thor-Jostein Egeland har gjennomført en solid omstilling de siste åra. Foto: Gard L. Michalsen

Men, understreker han: Dette er ikke tiden til å bli «fat and happy» igjen. 

- Vi har 17.000 abonnenter på bladene våre og en forretningsmodell som fungerer i dag. Fagblader på papir har fortsatt en viktig plass i vårt marked, men vi må hele tida se framover og hvordan vi skal reposisjonere oss - hvordan skal vi være til stede og tilføre verdi til leserne, sier Egeland. 

På veien dit handler det ikke bare om å bygge ned, men også bygge opp og hente ny kompetanse. I fjor hentet Skarland blant annet nye ressurser til nett, og i år jobber mediehuset med å finne riktig modell i det digitale landskapet der flere nye digitale hoder skal inn.

Og det handler ikke nødvendigvis om å transformere de gamle merkevarene til nettsider. 

- Det har vi ikke lyktes helt med, så kanskje er det på andre måter vi skal posisjonere oss på nett - og hvilke merkevarer vi skal ha digitalt. Det handler der også om å vinne leserne, og da må vi tilby dem noe mer.

- Betyr det en felles merkevare for hele forlaget og flere blader?

- Det kan hende, og nettet gir helt nye muligheter. Men også andre tjenester, sier Egeland. 

I det ligger både eventer, men minst like mye produkter som bygger på kunnskap, læring og nye teknologier. 

- Vi jobber blant annet med adaptiv læring og gamification. Digitaliseringen gir mange spennende muligheter, og vi tror kunnskap er noe som vil selge i framtida, sier Egeland. 

 

 

Hvordan jobbe med omstilling? Her er Thor-Jostein Egelands 3 beste råd: 

  1. FRIGJØRE MIDLER: - Skal du omstille, er du nødt til å ha penger å bruke. Da må du snu bunken helt opp ned og tenke; hvordan skulle vi gjort dette, hvis vi begynte på scratch i dag?
  2. INSPIRASJON OG ENDRINGSVILJE: - Du må hele tida hente inspirasjon, og være motivert for endringer. Det dukker stadig opp muligheter og «gamechangere» som man må ta stilling til. Da er det viktig med endringsvillige ansatte, og et offensivt styre med på laget. 
  3. KUNDEN FØRST: - Vi må bruke oss selv og være den beste partneren for annonsørene.«Hvis du ikke vil annonsere på papir nå, nei vel - hvordan kan jeg hjelpe deg videre?» Det handler om å tørre å tenke litt lengre, og på mange måter være litt mediebyrå for kundene. 

 

 

Skarland er ikke med i Fagpressen

Skarland Press er et av få fagpresseforlag som ikke er medlem av bransjeorganisasjonen Fagpressen.

Det er lenge siden de meldte seg ut, og Thor-Jostein Egeland avviser ikke at det kanskje blir aktuelt en gang å melde seg inn igjen: 

- Men jeg oppfatter samtidig ikke at de har vært så offensive på å få oss med. Og uten at jeg har sett alt, er jeg usikker på hvor mye tilbudet derfra kan bety for oss. Vi henter i dag inspirasjon fra resten av verden og det som skjer rundt oss. 

 

 

Til toppen