Konsernsjef Kristin Skogen Lund fra Schibsteds kvartalspresentasjon 13. februar 2019.
Konsernsjef Kristin Skogen Lund fra Schibsteds kvartalspresentasjon 13. februar 2019. (Erik Waatland)

Kraftig vekst i 2018 for Schibsted. Avsluttet året med sterkt kvartal

Økte driftsresultatet med 29 prosent i fjerde kvartal, men belastes med store nedskrivninger i Chile og Sverige.

I 2018 oppnådde Schibsted et driftsresultat (ebitda) på 3,26 milliarder kroner, og en ebitda-margin på 18 prosent. Det er opp fra henholdsvis 2,6 milliarder og 15 prosent i 2017.

Igjen er det rubrikkannonser som marginalt står for høyest omsetning, mens det segmentet i tillegg oppnår langt høyere marginer enn publikasjonene.

Schibsted avsluttet 2018 med et sterkt kvartal, med et driftsresultat på 897 millioner kroner, opp 29 prosent fra 695 i 2017. Ebitda-marginen på 19 prosent er opp fra 16 prosent året før.

Ebitda-marginen er driftsmargin før avskrivninger, og er en betegnelse for selskapets lønnsomhet.

Selskapets nettoresultat for fjerdekvartal endte med tap på 199 millioner kroner, noe som i stor grad skyldes nedskrivninger på over 600 millioner kroner i Yapo (Chile) og Compricer (Sverige).

 

Schibsted: God kontroll

«Jeg er stolt over å presentere et sterkt Q4-resultat. En ebitda på 897 millioner kroner er vårt høyeste kvartalsresultat noensinne, 29 prosent høyere enn i 2017. Den høye inntjeningen er drevet av både rubrikkannonsene og publikasjonene, hvor marginene og inntektene vokser i kombinasjon med god kontroll», skriver Kristin Skogen Lund i sin første kvartalsrapport – som kom onsdag morgen.

Rubrikkannonsene er fortsatt det som står for høyest inntjening i Schibsted. Slik fordelte det seg i 2018:

  • Rubrikkannonser: 2,9 milliarder kroner
  • Publikasjoner: 687 millioner kroner
  • Schibsted Vekst: 422 millioner kroner
  • Andre: -766 millioner kroner

I september i fjor vedtok Schibsted at deres internasjonale rubrikkvirksomhet skal skilles ut fra konsernet og børsnoteres.

MPI-sjef Rolv Erik Ryssdal, finansdirektør Trond Berger og konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted. Her fra kvartalspresentasjon 13. februar 2019.
MPI-sjef Rolv Erik Ryssdal, finansdirektør Trond Berger og konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted. Her fra kvartalspresentasjon 13. februar 2019.

 

VG passerte én milliard i omsetning – på nett

Etter et sterkt 2017 faller VG-resultatet noe tilbake, fra 339 millioner kroner i driftsresultat i 2017, til 331 millioner kroner i 2018. De resulterte i en ebitda-margin på 18 prosent, ned fra 19 prosent.

Men avisen øker på nett: I 2018 omsatte de for 1,016 milliarder kroner på nett, opp fra 863 millioner kroner i 2017.

«VG viste til solid omsetningsvekst i Q4 i 2018 sammenlignet med året før. Inntekter fra nett fortsatte å øke i 2018, med en vekst på 20 prosent, drevet av annonser og digitale abonnenter», skriver Schibsted.

VGs omsetning var 17 millioner høyere enn søsteravisen Aftonbladet i Sverige, men er langt mer lønnsomme. Aftonbladet fikk i 2018 et driftsresultat på 190 millioner kroner og en margin på 11 prosent, tross en omsetning som «bare» var 161 millioner lavere enn VGs.

Hele rubrikksegmentet til Schibsted oppnådde i 2018 enn ebitda-margin på 34 prosent, opp fra 31 prosent i 2017. Det klart mest lønnsomme segmentet slår publikasjonene som samlet oppnår en margin på åtte prosent. Også her skiller VG seg ut, da de oppnår en ebitda-margin på 18 prosent.

Til toppen