Administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey og   på Mediebedriftenes Landsforening som  presenterer lesertall, opplagstall, mediehustall og annonsetall for 2015.
Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Administrerende direktør i MBL, Randi Øgrey og på Mediebedriftenes Landsforening som presenterer lesertall, opplagstall, mediehustall og annonsetall for 2015. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix (Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix)

LLA er fornøyd med regjeringens nye avis­løsning. MBL er mer kritiske: – Vi er skuffet

– Dette er et alvorlig anslag mot lokale, regionale og nasjonale mediehus, sier MBL-direktør Randi Øgrey.

Onsdag kom forslaget til ny postlov - og samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) og departementet går inn for å redusere postombæringen til 2,5 dager i uka i gjennomsnitt - og samtidig kjøpe avisombæring tre faste dager i uka i en overgangsperiode på tre år. 

I forslaget som ble sendt ut på høring lå det kun inne forslag om redusert antall dager med post. Generalsekretær i Landslaget for lokalaviser (LLA), Rune Hetland, skriver i en pressemelding at de er fornøyd med faste ombæringsdager for avisene og en overgangsperiode for å få enda mer fart på digitaliseringen i landets lokalaviser. 

– Når Posten dessverre skal gå sjeldnere med post, synes vi at regjeringens kompensasjonsordning er bra for innbyggerne og lokalavisene. At folk i hele Norge, uavhengig hvor grisgrendt de bor, skal få avisa tre dager i uka, er bra for alle. De fleste av våre medlemsaviser vil kunne tilpasse seg den nye hverdagen. Samtidig er det viktig å understreke at det er aviser som får betydelige utfordringer, sier generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for lokalaviser (LLA) i en pressemelding. 

 

– Alvorlig anslag

Administrerende direktør i Mediebedriftenes Landsforening, Randi Øgrey, er imidlertid mer kritisk til den løsningen regjeringen har valgt. 

– Dette er et alvorlig anslag mot lokale, regionale og nasjonale mediehus. Vi er skuffet over at regjeringen har valgt bort en løsning bransjen har presentert og dokumentert, og som med samme kostnadsramme ville ivaretatt 50.000 av de 75.000 abonnenter som rammes av forslaget, sier administrerende direktør Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening i en melding. 

Hun legger vekt på at hun mener regjeringen har undervurdert hvilke konsekvenser dette vil ha for avisene, spesielt siden store deler av mange avisers annonseinntekter fortsatt er knyttet til papiravisa. 

– For to uker siden la regjeringen fram en mediepolitisk plan for å motvirke medieskygger. Nå kommer altså en plan som skaper nettopp medieskygger i deler av landet. Her har regjeringen undervurdert konsekvensene for avisene, skriver hun videre. 

 

– Strekker oss langt 

Samferdselsminister Jon Georg Dale sa tirsdag at han mener regjeringen strekker seg langt for lokalavisene. 

– Vi bruker fellesskapets inntekter på å holde folk i distriktene med aviser. Det mener vi er viktig for hele landet, og for å ta vare på mediemangfoldet, men jeg mener det også viser at vi strekker oss langt for å få til nettopp det, sa han til Medier24. 

Han var heller ikke bekymret for svekket mediemangfold som følge av endringen - og pekte på at måten vi konsumerer medieinnhold har endret seg drastisk de siste årene. Og at den utviklingen på ingen måte ser ut til å stoppe.

– Jeg tror at markedsutviklingen her vil gå raskere enn politikken, og at det dermed ikke nødvendigvis er politikken som er den største utfordringen for avisene, men utviklingen i medievaner, sa han.

 

Siste nytt rett til din innboks? Meld deg på vårt nyhetsbrev!

* indicates required
 

 

Til toppen